انواع پروفیل های فولادی در ساختمان و صنعت

انواع پروفیل های ساختمان و صنعت

پروفیل یکی از پرکاربرد ترین و مهمترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی به شمار می رود. پروفیل در دسته بندی های متعددی قرار دارد و انواع آن را می‌ توان به ساختمانی و صنعتی اشاره کرد. پروفیل در لغت به معنای تمامی مصالح ساختمانی مانند تیرآهن، میلگرد و … می باشد.

ولی در اصطلاح بازاری به آن قوطی های توخالی گفته می شود که به منظور شکل دهی به ورق های فولادی تولید می شوند.

در ادامه این مطلب از آرتاویل ساخت قصد داریم شما را با انواع پروفیل های فولادی در ساختمان و صنعت آشنا کنیم.

 

دسته بندی انواع پروفیل آهنی

پروفیل های فولادی به دو دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم بندی می شوند که در زیر برای شما هر یک از آنها را توضیح خواهیم داد.

پروفیل ساختمانی: عمده ی کاربرد پروفیل همانطور که از نام آن پیداست برای ساخت در و پنجره و سقف ساختمان ها می باشد. ابعاد پروفیل های ساختمانی نسبت به صنعتی بیشتر است و ورق های آن معمولاً با ضخامت کمتر تولید می شود.

توجه داشته باشید که انواع پروژه های ساختمانی را می توان از نظر فرایند ساخت و شکل ظاهری به دسته های متفاوتی تقسیم کرد. پروفیل های ساختمانی از لحاظ طرز ساخت به سه دسته پروفیل نورد گرم، نورد سرد و مرکب در بازار موجود است که به طور معمول در طول های 6، 12 و 14 در بازار وجود دارد. معروف ترین استاندارد ی که در ایران رعایت می شود استاندارد اروپایی DIN است.

پروفیل صنعتی: پروفیل های صنعتی در دسته بندی های گوناگون و همچنین صنایع گوناگون اعم از نظامی و خودروسازی قرار می گیرد. پروفیل صنعتی دارای ابعاد بزرگتری نسبت به پروفیل های ساختمانی هستند و ورق های آن ضخامت بیشتری دارد. همچنین در اصطلاح عامیانه به آن پروفیل ستونی هم گفته می شود.

پروفیل Z: پروفیل های Z عموماً در ساخت سقف های شیروانی مورد استفاده گسترده ای قرار می گیرد. این پروفیل همانند پروفیل های ساختمانی علاوه بر داشتن استحکام کم، ورق های آن با ضخامت کم هم تولید می شود.

پروفیل مبلی: ورق های پروفیل مبلی روغنی می باشد و با ضخامت کمی تولید شده است. بیشترین کاربرد آن در مبلمان، میز، صندلی و ساخت لوستر می باشد.

 

انواع پروفیل فلزی از لحاظ نحوه ساخت

نورد گرم: از نورد گرم برای پروفیل های قوطی شکل استفاده می کنند

نورد سرد: از نورد سرد بیشتر برای پروفیل های ناودانی و سقف کاذب همچنین درب و پنجره ساختمان استفاده می شود.

مرکب: در حقیقت مرکب ترکیبی از پروفیل نورد سرد و نورد گرم می باشد که دو نوع باز و بسته دارد.

انواع پروفیل فلزی از نظر شکل ظاهری

همانطور که در بالا گفته ایم، پروفیل ها از لحاظ شکل ظاهری به دو نوع دسته باز و بسته تقسیم می‌ شود که در زیر به هر دوی آنها خواهیم پرداخت.

پروفیل های باز: پروفیل های باز به دلیل شکل ظاهری به این نام شناخته می شود. از جمله پروفیل های باز را می‌ توان به پروفیل سپری، پروفیل کلاهی، پروفیل فرانسوی و پروفیل Z اشاره کرد.

 

 انواع پروفیل باز

 

پروفیل باز سپری

پروفیل های سپری به پروفیل های T شکل معروف هستند. هر کدام دارای قاعده و ارتفاع های متفاوت می باشند و عمده کاربرد آنها در اتصالات سازه های فولادی و یا ساخت اعضای مرکب است.

اصلی ترین عیب این پروفیل ها مقاومت خمشی کم آنها می باشد و سطوح آن مایل به بالا است که در بیشتر اتصالات مشکل ایجاد میکند. عمده کاربرد آن در ساخت در، پنجره، سقف شیروانی، اسکلت سقف کاذب و خرپا می باشد.

پروفیل باز Z

عمده کاربرد پروفیل های Z در کشتی سازی و پوشش سقف های شیب دار است. این پروفیل در سایز های 16 تا 22 و ضخامت آن 2، 2.5 و 3 میلی متر می باشد؛ همچنین طول این پروفیل 4، 6 و 7 متر در بازار موجود می باشد. 

پروفیل باز کلاهی (HAT)

از جمله کاربرد پروفیل کلاهی در سطوح انتقال و ماشین آلات صنعتی می باشد .

پروفیل باز فرانسوی

این پروفیل جهت ساخته درب و پنجره مورد استفاده گسترده ای قرار می گیرد و با استفاده از نورد سرد در ضخامت های مختلفی اعم از 2 تا 2.5 و طول 6 متر می باشد.

پروفایل های بسته: به علت بسته بودن این پروفیل ها به این نام معروف شدند. از جمله پروفیل های بسته را می‌ توان به پروفیل های لنگه دری، پروفیل های مربعی و مستطیلی، ، پروفیل کلافی و HSS اشاره کرد.

 

 انواع پروفیل بسته

 

پروفیل بسته مربع یا مستطیل

یکی از رایج ترین پروفیل ها برای ساخت درب و پنجره، ستون ساختمان، نرده کشی خیابان، پاساژها، راه پله و ساخت اسکلت فلزی باشد. این پروفیل با سایزهای بزرگ به نام پروفیل ستونی شناخته می شود.

 

پروفیل بسته لنگه دری

کاربرد عمده جهت ساخت چهارچوب درب و پنجره می باشد و از آن برای تولید پروفیل فرانسوی استفاده می شود.

پروفیل کلافی

این پروفیل در ضخامت 0.9 تا 2.5  میلی متر و طول 6 متر در بازار وجود دارد و از نورد گرم جهت تولید این پروفیل استفاده می شود.  همچنین از آن جهت تولید و ساخت درب و پنجره استفاده می شود.

پروفیل بسته HSS 

این پروفیل به شکل های مستطیل، دایره و مقطع مربع می باشد و در ساخت واحدهای مسکونی، مراکز خرید، پل ها کاربرد گسترده ای دارد. پروفیل های HSS از مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی و خوردگی برخوردار هستند که همین امر باعث شده است تا این پروفیل از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

 

 پروفیل ساختمانی و صنعتی

 

موارد مصرف انواع پروفیل فولادی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید پروفیل ها علاوه بر این که انواع مختلفی دارند از کاربردهای مختلفی برخوردار هستند. که در ادامه به معرفی تعدادی از این پروفیل های فلزی در بازار خواهیم پرداخت.

  • نفتکش ها و شاسی تریلر ها
  • پوشش سقف سوله
  • صنایع خودروسازی
  • از پروفیل های مربع مستطیل و یا مقطع کوچک به عنوان پنجره ساختمان و نرده های فلزی
  • جهت ساخت چهارچوب های بزرگ آهنی و قالب های فلزی
  • ساخت پایه میز و صندلی
  • استفاده از پروفیل های مربع و مستطیل برای ساخت اسکلت فلزی و ستون