بررسی صفر تا صد ورق آلیاژی

بررسی صفر تا صد ورق آلیاژی

در علم شیمی، ترکیب چند عنصر و یا چند فلز را آلیاژ می گویند. آلیاژهای مختلفی وجود دارد مانند آلیاژ فولادی، آلیاژ منگنز، آلیاژ برنز، آلیاژ آلومینیوم و دیگر آلیاژ ها که در ادامه خواهیم گفت.

اما فولاد آلیاژ بسیار پرکاربرد است که ترکیبات آن از کربن آهن می باشد. در ادامه به بررسی صفر تا صد  ورق آلیاژی خواهیم پرداخت.

 

در واقع تمامی محصولات فلزی که در زندگی ما وجود دارد و از آن استفاده های بسیاری می کنیم فلز خالص نیست. فرایند آلیاژی به دلیل اینکه به فلز اولیه خواص بهتری ببخشد انجام می شود.

بسیاری از آلیاژ هایی که در کنار ما وجود دارد اعم از دوچرخه ها، قابلمه های آشپزی، هواپیماها و … می باشد. بخشی از آلیاژ های معروف مانند فلز لحیم کاری، پیوتر، برنج و نقره استرلینگ است.

در ادامه این مطلب از آرتاویل ساخت شما را با انواع ورق های آلیاژی و کاربردهای آن آشنا خواهیم کرد.

 

ورق آلیاژی چیست؟

ورق آلیاژی نوعی ورق آهن می باشد و دارای ترکیبات شیمیایی مختلفی است. ورق آلیاژی با ورق آهنی بسیار متفاوت می باشد. ورق آلیاژی از ترکیبات شیمیایی متفاوتی مانند فرایند نورد گرم به دست می آید و به دلیل این تفاوت و حضور عناصر آلیاژی مختلف دیگر، انواع بسیاری از این محصول با کاربرد های مختلف تولید می شود.

 

مزایای ورق آلیاژی

ترکیب فلز با یکدیگر می تواند به وجود آورنده بسیاری از مزایا باشد. ترکیب این مواد ها می توانند باعث افزایش مقاومت کششی، کاهش نقاط ذوب و یا افزایش سختی محصول شود.

به دلیل اینکه فلزات از نقطه ذوب بالایی برخوردار هستند، می توانند بسیار نرم هم باشند. برای مثال طلای خالص بسیار نرم و قابل انعطاف است و همین امر باعث شده است تا به راحتی با مقدار کمی از گرما خم شود. در واقع بیشتر جواهرات طلا از آلیاژ به دست می آید.

فلزات بسیار واکنش پذیر هستند و از نقاط ذوب بالایی برخوردارند؛ همچنین ورق های آلیاژی قابل بازیافت بوده و به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند.

 

انواع ورق های آلیاژی

در بازار آهن ورق ها به دو صورت رول فرم (کویل یا حلقه) و شیت فرم (برش شده) تولید می‌ شوند و پس از آن به بازار عرضه می گردد. برای تولید انواع ورق های آلیاژی از دو نوع تکنولوژی  نورد سرد و نورد گرم استفاده می شود.

 

انواع ورق آلیاژی

 

ورق a516

ورق آلیاژی a516 جز دسته ورق های آلیاژی گرم محسوب می شود و دارای گرید های مختلف اعم از 50، 60، 65، 70 می باشد که هر کدام از این گروه دارای خواص متفاوتی است. این ورق از دسته ورق آتشخوار می باشد به دلیل اینکه می تواند دمای بسیار بالایی را تحمل کند. 

ورق a283

ورق آلیاژی a283 در چهار گرید C ،B ،A و D  تولید می شود. قابل توجه است که بدانید خواص مکانیکی هر کدام از گروه های گفته شده با هم متفاوت می باشد و برای تشخیص درست خواص آن باید از آزمایش فیزیکی و شیمیایی استفاده کرد. همچنین گرید   C بیشترین تقاضا را دارد و مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرد.

ورق آلیاژی a36

از دیگر ورق های آلیاژی که برای محیط های دریایی با ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی تولید می شود و به نام ورق دریای معروف است، ورق آلیاژی a36 است. این ورق در دسته ورق های گرم قرار دارد. از مهمترین ویژگی های این محصول مقاومت بالای آن نسبت به آب شور دریا همچنین استحکام خمشی آن است. 

 

ورق ضد سایش چیست؟

نوع دیگر ورق آلیاژی ورق ضد سایش است. همانطور که از نام این ورق پیدا است از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و ساییدگی در آن خیلی کم و یا به کندی اتفاق می افتد.

ورق ضد سایش از ترکیب دو عنصر کربن و منگنز می باشد. میزان کربن در ورق آلیاژی باعث می شود تا خواص ضد سایشی آن افزایش پیدا کند.

 

ورق های آلیاژی پیوتر

از دیگر ورق های آلیاژی، ورق پیوتر است که از ترکیب قلع و مس تشکیل می شود. عنصر مس در ورق پیوتر باعث افزایش سختی در آن می شود. در بعضی از پیوتر های با کیفیت پایین به جای عنصر مس از عنصر سرب جهت سختی ورق استفاده می شود. همچنین سرب رنگ ورق را تبدیل به آبی می کند. از پیوتر جهت زیورآلات، تهیه ظروف، وسایل تزیینی و دکوری استفاده می شود.

 

ورق آلیاژی فسفر برنز

یکی دیگر از ورق های آلیاژی فسفر برنز نام دارد. در این آلیاژ حدود 10 درصد قلع و مقدار کمی از فسفر استفاده شده است. فسفر باعث می شود آلیاژ از خاصیت شکل پذیری برخوردار باشد و همچنین عنصر قلع موجب افزایش مقاومت آلیاژ در برابر زنگ خوردگی و هرگونه سایش می باشد.

ورق آلیاژی فسفر برنز رسانا می باشد و بر پایه مس ساخته شده است. از جمله خصوصیات ورق آلیاژی فسفر برنز استحکام بالا، الاستیسیته بودن، ریزدانه بودن و ضریب اصطکاک پایین آن می باشد.

 

ورق آلیاژی فلزات گران بها

 

 ورق آلیاژی فلزات گران بها

 

طلای سفید

با اضافه کردن یکی از عناصر مس، نیکل، روی، نقره، منگنز، پالادیوم به طلا، طلای سفید به وجود می آید. اما این ترکیب به مرور زمان درخشندگی خود را از دست می دهد. ولی برای جلوگیری از کم شدن درخشندگی، روی این آلیاژ یک لایه فلز رودیم روکش می کنند.

طلای رزگلد

با اضافه کردن مس به طلا، طلای رزگلد ایجاد می شود؛ همچنین باعث تغییر رنگ و کاهش عیار طلا می شود.

نقره استرلینگ

نقره استرلینگ یکی از رایج ترین انواع ورق آلیاژی مورد استفاده در صنعت زیورآلات است که در ترکیبات آن از نقره و مس استفاده می شود. همانطور که می دانید وجود مس باعث افزایش چکش خواری و سختی نقره می شود؛ همچنین رنگ آن را پایدار می کند.

برای درخشندگی نقره استرلینگ از یک لایه نازک نقره خالص، رودیم یا طلا روکش می کنند.

 

ورق آلیاژی آمالگام

ترکیب ورق های آلیاژی آمالگام، آلیاژ جیوه با یک فلز دیگر می باشد. در واقع جیوه موجود در این آلیاژ تعیین کننده شکل ورق به صورت مایع، خمیر یا جامد می باشد. استفاده از آمالگام در دندانپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ همچنین برای فرایند استخراج طلا از سنگ معدن از آن استفاده می شود.