تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

از ورق های فولادی در اتومبیل سازی و همچنین صنایع مختلف استفاده می شود. از این ورق فولادی برای ساخت بدنه ماشین آلات و اتومبیل کاربرد بسیاری دارد. یکی از فاکتورهای مهم در ورق های فولادی جلوگیری از صدمه دیدن و خرد شدن آنها می باشد.

به همین علت لایه محافظ فلزی روی ورق، جهت ممانعت از خرد شدن ایجاد می شود. این ورق ها را در صنعت به نام ورق گالوانیزه می شناسند.  گالوانیزه سرد و گرم دو روش متداول گالوانیزاسیون هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه مطلب به تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم خواهیم پرداخت.

تثبیت یا قرار دادن یک پوشش از عنصر روی در ورق های فولاد یا آهن که به منظور دسترسی به برخی خواص ویژه آن می باشد را پوشش دهی ورق گالوانیزه می گویند. در حقیقت این فرایند یکی از روش های محافظت از خوردگی  ورق است که توسط لایه ای از فلز محافظ در ماده گالوانیک انجام می شود.

به این نوع حفاظت، حفاظت گالوانیکی می گویند. در واقع مقاومت پوشش ورق بستگی به ضخامت آن دارد. همانطور که ورق گالوانیزه دارای انواع مختلفی می باشد نحوه فروش ورق گالوانیزه هم تفاوت هایی دارد؛ ورق گالوانیزه را به صورت برش خورده و یا رول در ابعاد سفارشی شده مشتری تولید و به بازار عرضه می شود.

 

معرفی ورق گالوانیزه گرم

هنگامی که ورق فولادی را در حمام مذاب و روی پوشش می دهند ورق گالوانیزه گرم تولید می شود. امروزه انواع ورق ها تحت فرایند گالوانیزه گرم تولید می شوند. گالوانیزه گرم فرایند پیچیده‌ ای دارد در حقیقت زمانی که ورق را در حمام مذاب و روی غوطه ور می کنند، واکنش هایی صورت می گیرد که در آخر پس از انجام آلیاژ سازی فرآیند آن به اتمام می رسد.

در ادامه این مطلب از آرتاویل ساخت شما را با ورق گالوانیزه سرد و تفاوت آن با ورق گالوانیزه گرم آشنا می کنیم.

انواع قطعاتی که به روش گالوانیزه گرم تولید می‌شود را در زیر برایتان آورده ایم 

  • لوله گالوانیزه گرم
  • قوطی گالوانیزه گرم
  • ورق گالوانیزه گرم
  • ضخامت گالوانیزه گرم

 

معرفی ورق گالوانیزه سرد

یکی مهمترین تفاوت های گالوانیزه سرد با انواع گالوانیزه های موجود این است که گالوانیزه سرد نوعی فرایند رنگ آمیزی می باشد. در ورق های گالوانیزه سرد عنصر روی همراه با یک روکش پولیش غنی شده بر پایه رزین استفاده می شود. لایه های رنگ به وسیله غلطک یا اسپری روی سطح ورق کشیده می شود. آماده سازی ورق گالوانیزه سرد دردسر کمتری نسبت به روش گالوانیزاسیون گرم دارد. قبل از شروع پوشش ورق باید سطح قطعات از هرگونه کثیفی و رطوبت تمیز باشد؛ همچنین روش گالوانیزه سرد می تواند سپر حفاظتی بر روی ورق ایجاد کند.

برای این فرایند باید روی موجود در روکش یا رنگ از غلظت کافی برخوردار باشد، تا باعث رسانایی الکتریکی بین فولاد و روی شود. در واقع روش گالوانیزاسیون سرد در شرایط محیط های دریایی، صنعتی و شرایط سخت کاربرد بسیاری دارد اما این روش در مقایسه با دیگر روش های گالوانیزاسیون، مقاومت کمتری دارد که در عوض از ویژگی آنتی اکسیداسیون بیشتری برخوردار است.

همچنین گالوانیزه سرد به روش الکترولیتی هم انجام می‌ شود که در این روش قطعه در حمام اسیدی یا قلیایی توسط یک جریان الکتریکی شارژ و سپس غوطه ور می شود. بعد از این فرایند توسط روکش روی آن را می پوشانند. از دیگر روش های گالوانیزه که به این روش تولید می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مفتول گالوانیزه سرد
  • لوله گالوانیزه سرد
  • ورق گالوانیزه سرد

 

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم

در این مطلب تا اینجا به معرفی ورق گالوانیزه سرد و گرم پرداختیم و در ادامه این مطلب می خواهیم به سوال تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم چیست؟ پاسخ دهیم.

یکی از اصلی ترین تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم، روش تولید آنها می باشد. در روش گالوانیزاسیون گرم برخلاف گالوانیزه سرد فرایند پوشش دهی پیچیده‌ تر است و از حمام روی برای ایجاد پوشش استفاده می شود. اما در روش گالوانیزه سرد با استفاده از آب و نمک روی یا محلول اسیدی و نمک می توان با اسپری یا غلطک پوشش را بر سطح ورق قرار داد.

همچنین این دو ورق در روش میزان چسبندگی لایه تفاوت دارند. پوشش ورق گالوانیزه سرد وابسته به فلز پایه نیست و نسبت به گالوانیزه گرم راحت از سطح فلز جدا می شود.

ضخامت گالوانیزه سرد و گرم

قابل توجه است که پوشش روی در ورق گالوانیزه سرد نسبت به گالوانیزه گرم از ضخامت کمتری برخوردار است. لایه ورق گالوانیزه سرد، نازک است و نهایتا 25 میکرون دارد. ولی در تولید ورق های گالوانیزه گرم به دلیل استفاده از روش غوطه وری آن، ضخامت ورق بالاتر است و هرچه ضخامت بالاتر باشد مقاومت آن هم بالاتر می رود .

خواص شیمیایی گالوانیزه سرد و گرم

در محل چسبیدن پوشش گالوانیزه گرم، خواص های شیمیایی به وجود می آید که حتی پس از آسیب دیدن یا خراشیدگی لایه پوششی از فلز پایه محافظت می کند. در حالی که در روش گالوانیزه سرد تنها یک واکنش فیزیکی اتفاق می افتد و به همین خاطر مقاومت گالوانیزه سرد ضعیف تر است. 

عمر گالوانیزه سرد و گرم

در حقیقت ضخامت و میزان چسبندگی در گالوانیزه گرم باعث مقاومت آن در برابر آسیب می شود. همین امر باعث بالا رفتن طول عمر ورق نسبت به گالوانیزه سرد می شود.

ظاهر و سطح گالوانیزه سرد و گرم

تشخیص گالوانیزه سرد و گرم آنچنان سخت هم نیست. ورق گالوانیزه سرد سطح صیقلی و دارای درخشندگی دارد، در حالی که ورق گالوانیزه گرم ظاهری کدر و مات دارد. همچنین در مواردی که زیبایی ظاهر اهمیت بیشتری دارد، از گالوانیزه سرد استفاده می شود.

 

 تفاوت گالوانیزه سرد و گرم

 

کاربردهای ورق گالوانیزه سرد 

در موارد زیر از ورق گالوانیزه سرد استفاده بیشتری می شود:

  • صنایع پیچ و مهره
  • محصولات بهداشتی
  • تولید لوله‌ های دارای ضخامت کم
  • قطعه‌ سازی صنایع خودروسازی

 

 کاربرد های ورق گالوانیزه گرم

در موارد زیر از ورق گالوانیزه گرم استفاده بیشتری می شود:

  • تیرهای انتقال برق
  • دکل‌های مخابراتی
  • دکل‌های فشار قوی 
  • گاردریل اطراف جاده‌ها
  • لوله‌های آب دارای ضخامت زیاد