تولید و نورد تیرآهن

تولید و نورد تیرآهن

مراحل تولید و نورد تیر آهن

مواد اولیه تولید و نورد تیرآهن در سیلو های بزرگی انباشته می شود و رفته رفته مورد استفاده قرار می گیرد. سپس بعد از اینکه عملیات اولیه به کوره بلند ارسال شد در آن جا چدن تهیه می شود. این چدن با استفاده از پاتیل های مخصوص به قسمت فولادسازی حمل می شود و آنجا با دمیدن اکسیژن به داخل کنتور واکنش لازم انجام می شود. 

عملیات بالا باعث می شود تا دمای ذوب افزایش پیدا کند و با اضافه کردن مواد جانبی مانند آهن قراضه و … دمای ذوب را تقلیل داده و خواص فولاد مورد نیاز را تامین می کند.

در فولاد سازی مسئولیت قسمت کنترل کیفیت، بررسی کلیه پارامترهای کیفیت می باشد که پس از افزودن مواد لازم یک نمونه از ذوب برای آزمایشگاه ارسال می شود و ظرف 3 تا 5 دقیقه نتیجه خواص مکانیکی فولاد و آنالیز شیمیایی تولید شده برای مسئولین کنترل کیفیت ارسال می شود. پس از صدور اجازه تخلیه ذوب توسط کنترل کیفیت ذوب را در پاتیل تخلیه شده و به کارگاه ریخته گری حمل می شود.

با این کار ذوب سرد می شود و حالت شمش به خود میگیرد و پس از آن وارد مرحله نورد می شود. محصولات فولادی مانند تیرآهن تولید می شود. در کارخانه ذوب آهن اصفهان 4 کارگاه نورد موجود است که بر اساس ظرفیت تولیدی هر نورد با نام های نورد 650، نورد 500، نورد 350-250 و نورد 300 نامیده می شوند.

برای مثال سال نورد 650 ظرفیت تولید 650 هزار تن در سال را دارا می باشد و با توجه به بازدید های انجام شده عملکرد هر نورد مقدار کمی متفاوت می باشد.

 

مراحل تولید و نورد تیرآهن

 

معرفی واحد نورد تیرآهن ذوب آهن اصفهان

تولید نورد 500 ذوب آهن اصفهان در سایزهای 12،14،16،18 نبشی و ناودانی می باشد. قسمت های مختلف این نورد کوره، قفس های نورد، بستر خنک کننده، شمش ها، ماشین های صافکاری، بسته بندی محصول نهایی و در آخر یک باسکول جهت توزین پروفیل های تولید شده می باشد. 

شمش های تولید شده به درخواست نورد 500 به ابتدای نورد حمل می شود و در آنجا تفکیک می شود. ابعاد شمش های ارسال شده نورد 500 بسته به نوع تولید محصول متفاوت هستند. برای مثال تیرآهن تولید شده 14 یا 16 مقطع شمش ارسالی 200*200 سانتی متر در طول 12 متر هستند.

مسئول کنترل ظاهری شمش ها باید نظارت کند که شمش ها کج نباشد و شمش هایی که دارای عیوب ظاهری هستند وارد کوره نشوند. در صورتی که شمش عیب ظاهری نداشته باشد به داخل کوره می رود در آنجا شارژ می شود تا در دمای مورد نیاز برای شکل پذیری حرارت ببیند.

اگر از نحوه تولید نورد سرد و گرم مطلع نیستید پیشنهاد می کنم محتوای نورد سرد و نورد گرم را حتما بخوانید.

در مجاور کوره یک بستر متحرک موجود می باشد که شمش پس از خروج از کوره روی این بستر قرار می گیرند و به طرف جلو هدایت می شود. اگر در خط تولید مشکلی وجود داشته باشد که شمش نتواند به طرف جلو حرکت کند و یا اپراتور مسئول تشخیص دهد که شمش نباید وارد خط شود، می تواند با حرکت در مخالف جهت شمش را به عقب برگرداند.

 

کنترل کیفیت در نورد تیرآهن ذوب آهن اصفهان

در تولید نورد 500 اولین ایستگاه برای کنترل کیفیت، انبار شمش ها و ابتدای کوره می باشد. در این ایستگاه از طرف کنترل کیفی یک بازرس مسئولیت بازدید ظاهری و ثبت شماره ذوب و تعداد شمش های مربوط را به عهده می‌ گیرد.

ایستگاه بعدی که قبل از بستر خنک کننده می باشد و سومین ایستگاه بستر خنک کننده که در این ایستگاه یک بازرس درون اتاقک متحرک قرار می گیرد و مانع از ارسال پروفیل های معیوب به داخل ماشین صافکاری میشود.

آخرین ایستگاه برای کنترل کیفیت محصول، آخر خط نورد و هنگام توزین پروفیل ها است.

توجه داشته باشید در ایستگاهی که قبل از بستر خنک کننده قرار دارد اپراتور های خط تولید از هر شمش یک نمونه حداقل 30 سانتی متری از انتهای پروفیل آن بر می دارند. ابعاد و وزن پروفیل را با استاندارد تعیین شده مقایسه می کنند؛ اگر شمش استاندارد نباشد تغییرات مورد نیاز جهت برطرف شدن مشکل روی آن اعمال می شود و این کار تا استاندار شدن شمش ادامه پیدا می کند.

بازرسان کنترل کیفی مسئول ثبت مشخصه های مهم کیفی محصول هستند و آن را به مدیر ارائه می دهند. در زیر مشخصه های تیرآهن را برایتان آورده ایم :

  • ضخامت بال تیرآهن
  • عدم تقارن در بال های تیرآهن
  • ارتفاع بال تیرآهن
  • ضخامت جان تیرآهن
  • وزن تیرآهن
  • ارتفاع تیرآهن

جالب است بدانید از حساس ترین بخش های موجود در هر کارخانه ای که لازم است پرسنل از آن اطلاع داشته باشند واحد نورد پروفیل تیرآهن است.

 

کیفیت نورد تیرآهن

 

عیب یابی تیرآهن در بخش نورد

پروفیل های در معرض هوا زودتر از قسمت زیر که روی بستر واقع شده است سرد خواهد شد که در نتیجه عدم تقارن پروفیل به وجود می آید. البته این عیب توسط ماشین های صافکاری برطرف می شود و غلتک هایی که در این ماشین وجود دارد مطابق با ابعاد پروفیل مورد نظر کالیبره شده اند.

همچنین با عبور پروفیل از ماشین، پروفیل تا حد امکان به حالت اولیه و مطلوب خودش بر میگردد. دوتا دوتا در حالی که هنوز طول آنها حدود 75 متر است روی بستر متحرک قرار می گیرند و به سمت ماشین صافکاری هدایت می شوند. 

سطح ظاهری پروفیل بررسی می‌ شود و در صورت هرگونه عیب به اتاق فرمان اطلاع داده می‌ شود تا از ارسال پروفیل عیب درا به ماشین صافکاری خودداری کنند.

به دلیل اینکه سرعت ماشین های صافکاری کمتر از سرعت ورود شمش به بستر خنک کننده می باشد، باعث می شود تا هر چند دقیقه یکبار بستر پروفیل پر شود و ظرفیت نداشته باشد.