فولاد ck45 چیست و چه کاربردی دارد؟

فولاد ck45 چیست؟

فولاد ها در صنایع مختلف کاربرد دارند. از نفت و پتروشیمی گرفته تا خودروسازی و انواع گوناگون آن ها بطور گسترده ای کاربرد دارند. در ادامه مطلب از آرتاویل ساخت به معرفی فولاد ck45 و کاربرد های آن می پردازیم.

 

معرفی فولاد ck45

فولاد ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آنها برای استفاده موارد خاص کاربرد دارد. فولاد ck45 به دلیل خواص مکانیکی و شیمیایی خواص آن در صنعت مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. 

باید توجه داشت که با تغییر مقدار عناصر موجود در فولاد می توان خواص آن را تا حد زیادی تغییر و یا دستکاری کرد؛ در ادامه این مقاله شما را با این آلیاژ فولادی از جنبه ترکیب شیمیایی، جنس و کاربرد آن آشنا خواهیم کرد.

 

بررسی مشخصات فولاد ck45 

فولاد ها را می توان از نظر شیمیایی به دو دسته آلیاژی و غیر آلیاژی تقسیم بندی کرد. خود فولاد ترکیبی از آهن و کربن می باشد حال اگر در کنار این دو ترکیب عنصر دیگری همچون منگنز یا نیکل وجود داشته باشد محصول، فولاد آلیاژی نام دارد.

در صورتی که در به کار بردن فولاد فقط ترکیب آهن و کربن باشد فولاد غیر آلیاژی نامیده می شود. فولاد را می توان به دو دسته کم آلیاژ و پر آلیاژ تقسیم‌ بندی کرد. همچنین فولاد ها را از جنبه میزان کربن موجود می توان به سه دسته ی کم کربن متوسط کربن و پرکربن دسته بندی کرد. 

فولاد ck45 فولاد آلیاژی می باشد که سطح کربن آن در دسته فولادهای متوسط کربن می باشد. این فولاد به دلیل خواص مکانیکی مناسب دارای کاربرد زیادی در صنایع مهندسی و ساخت قطعات همچنین قابلیت عملیات حرارتی را دارد. در ترکیب شیمیایی فولاد ck45 مقدار 0.45 درصد کربن 0.65 منگنز و 0.25 درصد نیکل وجود دارد.

برای تولید فولاد ck45 درصد دقیقی از عناصر بالا به همراه آهن مذاب اضافه می شود و در پروسه ریخته گری محصول نهایی با فرم مورد نظر تولید می شود. از بزرگترین ضعف های فولاد ck45 نبود عنصر کروم در ترکیب شیمیایی آن می باشد.

ناگفته نماند که وجود کروم در فولاد باعث می شود تا مقاومت فولاد در برابر زنگ زدگی بیشتر شود و ck45 به علت عدم کروم در ترکیب شیمیایی آن از مقاومت در برابر زنگ زدگی برخوردار نیست.

البته این فولاد مقاومت بسیاری در برابر سایش دارد که همین ویژگی باعث شده است تا مورد صنایع مختلفی قرار بگیرد. در ادامه مطلب به خواص مکانیکی فولاد ck45 می پردازیم.

 

اگر با ورق a516 و انواع کاربرد های آن آشنایی ندارید پیشنهاد میکنم مقاله ورق A516 چیست؟ | انواع کاربرد و مشخصات را حتما مطالعه کنید.

خواص مکانیکی فولاد ck45 

فولاد ck45 استحکام کششی 610 مگاپیکسل دارد و ضریب الاستیسیته آن بین 190 تا 120 نیوتون بر میلی متر مربع است. همچنین چگالی فولاد برابر 7.84 گرم بر سانتی متر مکعب است. این فولاد با توجه به استخدام بالایی که نسبت به سایر فولادها دارد چگالی زیادی ندارد که این مقدار چگالی را می توانند برای محاسبه وزن فولاد استفاده کنند.

محدوده دمایی آنیلینگ فولاد ck45 در محدوده 350 تا 700 درجه سانتی گراد قرار دارد و دارای قابلیت سخت کاری نیز هست. عملیات تمپرینگ نیز از 550 تا 680 درجه سانتی گراد می باشد.

همچنین سخت کاری فولاد به صورت  کوئنچینگ قابل انجام است که آن را هم در آب هم در روغن اجرا میکنند. دمای کوئنچینگ فولاد از 820 تا 860 درجه متغیر است و سختی برینل آن حدود 207 می باشد که نشان دهنده مقاومت بالای فلز در برابر سایش است.

 

 خواص مکانیکی فولاد ck45

 

همچنین فولاد ck45 دارای خاصیت چقرمگی و آبکاری می باشد. خاصیت چقرمگی آن باعث می شود تا در مواردی که فولاد در معرض برخورد با ضربه می باشد مقاوم باشد و خاصیت آبکاری آن می تواند مانع از زنگ زدگی فلز شود.

یکی از نکات مهم فولاد ck45 این است که با روش های معمولی به راحتی جوشکاری نمی شود و حتماً باید از روش های جوشکاری آرگون استفاده شود تا فولاد کیفیت خود را از دست ندهد.

برای جوشکاری باید فولاد را تا دمای 200 تا 300 درجه سانتی گراد گرم کرد پس از آن باید با کمک ماسه و یا خاکستر خنک شود.

 

کاربرد های فولاد ck45 

فولاد ck45 به دلیل خواص مکانیکی آن مقرون به صرفه می باشد و قیمت ارزان دارد. از این فولاد در صنعت های نفت، خودروسازی، پتروشیمی، هوافضا و رباتیک استفاده می شود.

به طور کلی تمامی قطعاتی که نیاز به چقرمگی دارند از جنس فولاد ck45 ساخته می شوند.

از دیگر کاربردهای فولاد ck45 در ساخت ابزارهای تیغ اره، انبردست، پیچ، مته و قطعات شفت ماشین های دوار مانند توربین ها و پمپ ها استفاده زیادی دارد؛ همچنین در صنعت راه و ساختمان اکثر بخش های حساس پل ها در ساخت مخازن و قطعاتی که در شرایط دمایی غیر عادی کار می کنند کاربرد بسیاری دارد.

محصولات مختلف فولاد ck45 

این فولاد با نام سیکا در ایران شناخته می شود و در استاندارد DIN با نام فولاد  1.1191 معرفی می شود.  فولاد ck45 به شکل پروفیل، لوله، میلگرد، تسمه، ورق در بازار موجود می باشد.

میلگرد فولادی و لوله از جنس ck45 از پرکاربردترین نوع آلیاژ در صنعت مربوط به شفت و غلطک می باشد.

 

محصولات مختلف ck45

 

جمع بندی

در این مطلب شما را با فولاد ck45 و کاربردهای آن آشنا کردیم. یک نکته حائز اهمیت که باید از آن مطلع باشید این است که این فولاد آلیاژی در کشور به وفور پیدا می شود و به علت مناسب بودن خواص مکانیکی آن قیمت مورد قبولی دارد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم بزرگترین ضعف موجود در این فولاد عدم وجود کروم در ترکیب شیمیایی آن می باشد و همین باعث شده است تا در برابر زنگ زدگی ضعیف باشد.