مشخصات آنالیز و خواص فولاد boz

فولاد boz چیست؟

دگر سازی آستنیت در دمای بالا و ایجاد فاز باینیت می تواند یکی از موثرترین راه در افزایش سختی و استحکام فولاد باشد. در واقع فولاد هایی که آلیاژ کمی دارند ترکیب و خواص مکانیکی بهتری نسبت به فولاد های معمولی دارد. به فولاد هایی که طی دمای بالا در دگر سازی تشکیل می شوند معمولاً فولادهای قابل عملیات حرارتی گفته می شود. در ادامه این مطلب به مشخصات آنالیز و خواص فولاد boz مر پردازیم.

 

فولاد boz چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم فولاد boz یکی از فولادهای قابل عملیات حرارتی است و او را با عنوان فولاد کم آلیاژ می شناسند. فولاد boz دارای عناصر بسیاری از جمله نیکل (باعث افزایش سختی فولاد می شود)، کروم (باعث استحکام فولاد می شود) و مولیبدن (باعث بهبود استحکام فولاد می شود) این ترکیب همپی باعث می شود تا فولاد کاملا سخت و مقاوم در برابر هرگونه آسیبی باشد.

فولاد boz به علت ویژگی های بسیاری که دارد همچون سختی، مقاومت کششی و انعطاف پذیری باعث شده است تا مورد استفاده اکثر عموم قرار بگیرد. عنصر هایی مانند سیلیکون، منگنز و دیگر عناصر آلیاژی موجود در ترکیب این فولاد، مقاومت آن را در برابر اکسیداسیون افزایش می دهد. در ادامه این مطلب از آرتاویل ساخت شما را با مشخصات فولاد boz آشنا خواهیم کرد.

 

مشخصات فولاد boz

این فولاد از مشخصات فیزیکی برخوردار است که در دمای محیط می توان به ضریب ارتجاعی آن اشاره کرد که تقریباً 210 مگا پاسکال می باشد. رسانایی گرمایی فولاد boz 37.7 وات بر کلوین، ظرفیت گرمایی آن 0.46 ژول بر کلوین، چگالی 7.84 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد.

این فولاد از مشخصات بسیاری همچون قابلیت جوشکاری و چکش خواری، تراش، مقاوم نبودن در برابر هر گونه ضربه یا خوردگی می باشد.

 

مشخصات فولاد boz

 

اگر از فولاد MO40 اطلاعی ندارید، پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با این فولاد پرکاربرد حتما مطلب ” فولاد mo40 چیست؟ ” را مطالعه کنید.

 

آنالیز فولاد boz

فولاد boz توسط عملیات حرارتی که در دمای بالا اتفاق می افتد با ایجاد تغییر شکل تشکیل می شود. در طی فرایند حرارتی، آلیاژ آهن و کربن (ترکیبی از آهن، فولاد و هیدروکسید) به آلیاژ با ترکیب زود گداز تبدیل می شود.

توسط ایجاد فاز باینیت که در دمای 900 درجه سانتی گراد قرار گرفته است، می توانیم به خواص مکانیکی بهتر و زیر ساختار میکروسکوپی فولاد دست پیدا کنیم.

در شرایط عادی هنگامی که عملیات حرارتی می خواهد اتفاق بیفتد، باعث می شود تا اتم های آهن در دمای کمتر از 600 درجه سانتی گراد سخت شود. این امر باعث می شود تا تحرک و جنبش اتم ها محدود شود و زیر ساختار آنها دچار آرایش پیچیده ای شود.

در انجام عملیات خنک سازی اگر سرعت خنک سازی کم باشد یا در دمای ایزوترمال باشد، زیر ساختار فولاد به توازن می رسد. توجه داشته باشید که اگر دگرسازی فولاد آستنیت به آلیاژ آهن و کربن یک فرایند بازسازی وابسته به زمان باشد، حرکت و جنبش میان آهن و کربن نیاز نسبتا زیاد می شود. همچنین در خنک سازی سریع ممکن است دما به حدی برسد که واکنش ناقص شود و آستنیت باقی مانده به آلیاژ آهن و کربن تبدیل نشود.

 

کاربرد فولاد boz

فولاد boz از صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر برای کاربردهایی که به مقاومت کششی و عملکرد بالایی نیاز دارد، استفاده می شود. برخی از کاربردهای فولاد boz را در زیر برایتان آورده ایم:

 

 کاربرد فولاد boz

 

  • ماشین سازی
  • آهنگری
  • خودرو
  • چرخ دنده فرود هواپیما
  • ریخته گری گرم و سرد
  • حفاری نفت و گاز
  • سیستم های انتقال اعم از شافت های انتقال نیرو و چرخ دنده ها
  • صنایع مهندسی عمومی و کاربرد های ساختاری اعم از کوپلینگ، پین، چوب ها، محور دوک، قالب ها، چرخ دنده شافت های سنگین و …

 

اگر نحوه کربن زدایی در فولاد را نمی دانید پیشنهاد می کنم مطلب ” کربن زدایی در فولاد چگونه است؟ ” را مطالعه کنید.

 

در نتیجه

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم یکی از راه های افزایش مقاومت در فولاد ها تشکیل فاز باینیت از طریق عملیات حرارتی می باشد. عناصر تشکیل دهنده فولاد boz  حاوی مولیبدن، کروم و نیکل است. ترکیب این عناصر باعث شده است تا مقاومت کششی همچنین سختی و استحکام ه فولاد بالاتر برود.

از فولاد boz  برای تولید قطعات هواپیما و اتومبیل مانند تاج ها، میل لنگ، چرخ دنده، محور ها پیستون و دیگر اجزای سازنده که نیاز به مقاومت دارد استفاده می شود. فولاد boz  با تغییر شکل فیزیکی تغییراتی در زیر ساختارهای باینیت آن رخ می دهد که این زیر ساختار ها متشکل از مخلوط های هیدروکسید آهن و کاربید می باشد. این زیرساخت ها را می توان به دو دسته باینیت بالا و باینیت پایین طبقه بندی کرد. باینیت پایین در دمای پایین و بالعکس باینیت بالا در دمای بالا می توانند تغییر شکل فیزیکی در ساختار فولاد ایجاد کنند.