معرفی ورق شادولاین، ویژگی ها و کاربرد

ورق شادولاین چیست؟

امروزه سکونت در ساختمانی ایمن و با کیفیت اهمیت زیادی دارد و همین امر باعث شده است تا برای ساخت چنین خانه هایی از مطالحی با سطح قابل قبول استفاده کنند. یکی از وسایلی که می توان برای ساخت ساختمان استفاده کرد ورق شادولاین است. در ادامه مطلب قصد داریم به معرفی ورق شادولاین و جنبه های مختلفی مانند ویژگی ها، کاربرد ها و مزایا و معایب آن بپردازیم.

 

ورق شادولاین چیست؟

به پروفیل رنگی ساخته شده از فولاد گالوانیزه را ورق شادولاین می گویند. سطح این ورق موج دار و زاویه دار می باشد. اگر به این پروفیل از روبه رو نگاه کنید شکل آن شبیه ذوزنقه و سینوسی در مقطع برش خورده می باشد.

ورق شادولاین شکل کامل شده ای از ورق  راه راه می باشد که حدود 100 سال است در اروپا شناخته شده است.

ورق شادولاین حدود سال 1960 بطور قابل توجهی در ساخت و ساز ها مورد استفاده قرار گرفت. علت اصلی نام شادولاین به این خاطر است که از این ورق بیشتر برای سایه بان استفاده می شود و در برابر خورشید از طیف رنگی زیبایی برخوردار است.

ناگفته نماند که کاربرد این ورق صرفا سایه بان نمی باشد اما به دلیل پوشش دهی سقف، ایجاد کننده سایه است و این متداول ترین کاربرد آن محسوب می شود.

از ورق شادولاین عمدتا برای پوشش دهی مناطق دارای بارندگی استفاده می شود. جالب است بدانید از این ورق هم می توانید بصورت تکی استفاده کنید و هم می توان با قرار دادن عایق هایی مانند آزبست، پشم سنگ و پشم شیشه به عنوان عایق و یا ساندویچ پانل سقفی استفاده کرد.

 

نحوه ساخت ورق شادولاین

ورق شادولاین از روش نورد سرد ساخته می شود. در واقع همه ورق های گالوانیزه فولادی تحت نورد سرد و خم کاری ساخته می شوند. روی ورق گالوانیزه فولادی مقطع های ذوزنقه شکل ایجاد می شود؛ که این بستگی به کاربرد و نوع سفارش دارد. جالب است بدانید که از رنگ کوره ای برای رنگ آمیزی ورق های شادولاین استفاده می کنند.

 

نحوه ساخت ورق شادولاین

 

خصوصیات ورق شادولاین

ورق های شادولاین یکی از مصالح ساختمانی رایج در صنعت ساختمان سازی می باشد و عمدتاً عملکرد متداول آن برای پوشش دهی سقف های شیروانی می باشد. اما مهمترین ویژگی ورق های شادولاین تبدیل کردن نمای ساختمان از حالت سنتی به حالت مدرن می باشد؛ زیرا امروزه از آن استفاده های بسیاری می شود و مورد پسند بسیاری از عموم قرار می گیرد.

اما باید توجه داشت که ورق های موجدار در بازار ممکن است با ورق شادولاین اشتباه گرفته شود. در ادامه مطلب از آرتاویل ساخت به ویژگی های شاخص ورق های شادولاین می پردازیم.

  1. ورق شادولاین به شکل های ذوزنقه یا سینوسی شکل شناخته می شود.
  2. ورق شادولاین از فولاد گالوانیزه ساخته شده است تا در برابر رطوبت آب و باران دچار خوردگی نشود و عملکرد خودش را حفظ کند.
  3.  مقاوم در برابر عوامل مختلف
  4.  از ویژگی های شاخص ورق های شادولاین رنگ های مختلف آن می باشد. ورق گالوانیزه پس از نورد سرد رنگ می شود؛ رنگ کردن ورق های شادولاین باعث می‌ شود تا ورق زیبایی ظاهری خودش را به دست بیاورد و در برابر رطوبت مقاوم باشد. رنگ های استفاده شده در ورق های شادولاین باید دارای کد های استاندارد در طیف طوسی، زرد، سبز، آبی و قرمز باشد.
  5. به خاطر اینکه این ورق جزء مصالح ساختمانی سبک محسوب می‌ شود در صورت بروز حوادثی همچون آتش سوزی، زلزله، سیل آسیب آنچنانی به ساکنان داخل ساختمان وارد نمی کند. همچنین به خاطر استفاده فولاد در ساخت ورق شادولاین باعث می شود تا در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم باشد.
  6. تولید، حمل، اجرای آسان و مقرون به صرفه می باشد.

 

ابعاد ورق شادولاین

در بازار حدود 60 ورق شادولاین با ارتفاع 10 میلی متر به 200 میلی متر موجود می باشد. عرض ورق های شادولاین به طور میانگین باید حدود 1 متر باشد و طول ورق شادولاین می تواند بسته به نوع سفارش مشتری در ابعاد مختلف برش داده شود.

ورق شادولاین می تواند فاصله 10 تا 20 متری تکیه گاهی را تامین میکند. در حقیقت کاربرد ویژگی های ورق شادولاین بسته به تعداد ذوزنقه های آن دارد.

 ورق های شادولاین به صورت شیبدار می باشد و عملکرد اصلی آن ریزش باران برف از روی سطح خود می باشد.

 

کاربرد های ورق شادولاین

همانطور که در بالا اشاره کردیم  کاربرد اصلی ورق شادولاین پوشش دهی سقف برای انتقال آب باران یا برف از روی سقف به زمین می باشد. علاوه بر این کاربرد برق شادولاین در موارد زیر نیز به کار می رود:

  •  پارتیشن بندی کارگاه یا کارخانه ها
  •  سقف پارکینگ های عمومی
  •  ساخت اقامتگاه های از پیش ساخته
  •  ایجاد بازارهای محلی
  •  برپایی نمایشگاه های روباز
  •  سقف به انبارهای روباز مواد شیمیایی
  •  پوشش روی محل دپوی سنگدانه ها در کارخانه های بتن 

 

کاربرد های ورق شادولاین

 

مزایای ورق شادولاین

در حقیقت مزیت ورق شادولاین نسبت به سایر مصالح ساختمانی مشابه می باشد و عمده ترین  عمده ترین مزیت های آن را در زیر برایتان آورده ایم:

  • مقاوم در برابر رطوبت، بارش برف و باران است.
  •  نصب مونتاژ آن آسان و در زمان کم انجام می شود. 
  • طراحی آن زیبا است و گزینه مناسبی برای زیباسازی ساختمان های قدیمی و مدرن می باشد.
  • وزن آن حدود 5 کیلوگرم است و سبک تر از سایر ورق های فولادی می باشد.
  •  طول عمر بالا و تا بیش از ۳۰ سال عمر مفید دارد.
  •  به دلیل نوع موج ها و وزن سبک آن، حمل و نقل آن آسان می باشد.
  •  جنس محکم در برابر شکستگی و ضربه دارد.
  •  ایجاد چیدمان یکپارچه به سقف می دهد.

 

معایب ورق شادولاین

بزرگترین ضعف ورق شادولاین نسبت به ورق های مشابه آن در بازار، قیمت بیشتر آن به دلیل رنگ کوره ای می باشد. ضمن اینکه فرایند به ورق شادولاین زمان بر می باشد و همین امر در هزینه تولید آن تاثیر می گذارد.

 همچنین استفاده از رنگ های استاندارد برای تولید ورق شادولاین و طول عمر بالای این ورق باعث می‌ شود تا تاثیر بسزایی در هزینه آن بگذارد.