ورق a283 چیست؟ | معرفی انواع استاندارد و کاربردها

ورق A283

در این مطلب از آرتاویل ساخت ابتدا به معرفی ورق a283 می پردازیم و در ادامه شما را با کاربردهای این ورق آشنا می کنیم. ورق آلیاژی a283 در دسته ی فولاد ساده کربنی قرار دارد که مطابق استاندارد ASTM تولید شده است. فولاد ها به سه دسته پر کربن، کم کربن و متوسط کربن تقسیم می شوند که هر کدام خواص و ویژگی های مخصوص خود را دارد.

در ادامه مطلب به سوال ورق a283 چیست؟ و معرفی انواع استاندارد ها، کاربرد ها و خواص مکانیکی آن می پردازیم.

 

ورق A283 چیست؟

این ورق کاربرد ها و ویژگی های مهمی به دلیل ساختار مطلوبش دارد. همچنین اصلی ترین صنایع همچون نفت، گاز و پتروشیمی به آن بسیار نیازمند هستند. فولاد A283 دارای کیفیت ها و گرید های مختلف اعم از B، A و C هستند که امروزه گرید C مصرف بیشتری نسبت دیگر گرید ها دارد.

 

استاندارد A283

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم این ورق دارای سه گرید B، A و C می باشد که وجه تمایز آن ها میزان کربن مصرفی در ساختار آن ها می باشد. توجه داشته باشید که افزایش کربن در ساختار هر یک از گرید ها باعث افزایش سختی آن می شود و در برابر آن قابلیت عملیات حرارتی آن بهبود پیدا می کند.

اما گرید C از خواص شیمیایی و مکانیکی بهتری نسبت به دیگر گرید ها برخوردار است. همچنین گرید C شباهت بسیاری به فولاد A36  دارد و بعضی مواقع افراد هنگام خرید آن را اشتباه می گیرند.

شاید برایتان سوال شده باشد که تفاوت بین ورق A283 و A36 در چیست؟ تفاوت آن ها در میزان عنصر Mn و C است که در ورق بکار رفته و موجب جوشکاری آسان تر ورق های A36 نسبت به A283 شده است.

مقدار کربن موجود در گرید های مختلف با سایر عناصر موجود در ورق A283 همراه می باشد که در جدول زیر می توانید آن ها را مقایسه کنید.

تحلیل ورق A283

تفاوت بین a283 و a36

خواص مکانیکی a283 و a36

همانطور که در جدول بالا این دو فولاد را باهم مقایسه کردید، متوجه خواص مکانیکی نزدیک آن ها شدید. از جمله تفاوت های دیگر این دو ورق را می توانیم قابلیت شکل پذیری ورق A283  نسبت به ورق A36  و استحکام زیاد ورق A36  نسبت به ورق A283 بدانیم. 

خواص مکانیکی A283 

ورق های A283 به دلیل خواص متفاوت، کاربرد های متفاوتی هم در صنعت دارد. در جدول پایین مشخصات مکانیکی هر کدام از گرید ها را اعم از استحکام کششی، استحکام تسلیم و قابلیت ازدیاد طول مشاهده می کنید.

خواص مکانیکی ورق a283

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، ورق های گرید A استحکام تسلیم 165 مگاپاسکال،  استحکام کششی 450-310 مگاپاسکال و ازدیاد طول حداقل 27 درصد را دارا می باشد.

ورق های گرید B استحکام تسلیم 185 مگاپاسکال، استحکام کششی 450-345 مگاپاسکال و درصد ازدیاد طول 25 را دارا می باشد.

و ورق های گرید C با استحکام تسلیم 205 مگاپاسکال، استحکام کششی 515-380 مگاپاسکال و ازدیاد طول 23 مناسب ترین خواص مکانیکی را در میان سه رده را دارا می باشد.

کاربرد های ورق A283 

ورق های A283 به دلیل محبوب بودن در صنعت، همچنین داشتن خواص بی نظیر آن ها یکی از اصلی ترین و مهم ترین ارکان مورد استفاده در صنایع می باشد.

چند مورد از صنایعی که از ورق A283  استفاده می کنند را در زیر نام برده ایم: 

  • نفت
  • گاز
  • پتروشیمی
  • اسکله سازی
  • مخزن سازی
  • کشتی سازی
  • قطعات صنعتی
  • دیواره ماشین آلات

لازم به ذکر است که ورق های A283 Gr.C به دلیل برتری مشخصات مکانیکی و فیزیکی اش نسبت به سایر ورق ها دارای کاربرد های بیشتری می باشد.

انواع ورق A283

ورق A283 سه نوع دارد که در بالا هر سه نوع آن را برایتان توضیح داده ایم. متوجه شدید که درصد کربن، خواص مکانیکی و شیمیایی آن ها با هم در ساختار کاملا متقاوت می باشد.

برتری ورق A283 گرید C نسبت به دیگر گرید ها برای تنس تسلیم بیشتر آن می باشد و همین امر باعث شده است تا گرید C نسبت به دو گرید دیگر درصد ازدیاد طول کمتری دارد.

بیشتر بخوانید : تفاوت ورق گرم و سرد

مشخصات ورق A283

درصد کربن در هر گرید متفاوت می باشد و همین امر باعث شده است تا هر کدام با هم تمایز داشته باشند. ورق های A283 در چند عرض مختلف اعم از 1500، 2000 و 2500 میلی متر تولید می شوند. 

از دیگر مشخصات مهم A283 می توان به قابلیت جوشکاری، استحکام کششی کم و متوسط انواع گرید آن و خمکاری مناسب و مقاومت خوردگی خوب آن اشاره کرد.

جالب است بدانید هرگونه ناخالصی مس، گوگرد و فسفر در ساختار این فولاد می تواند کیفیت آن را کاهش دهد. 

 

جمع بندی

ورق A283 از جمله ورق های پر اهمیت در صنعت است و کیفیت آن بسیار مورد توجه قرار می گیرد. همچنین در میان انواع گرید مختلف این نوع فولاد گرید C از اهمیت بسیاری برخوردار است و کاربرد های بسیاری  دارد. علت محبوب بودن گرید C به دیگر گرید ها را می توان خواص بهتر آن دانست.