ورق a516 چیست؟| انواع، کاربرد و مشخصات

ورق a516 چیست؟ انواع، کاربرد و مشخصات

فولاد ASTM A516 نوعی فولاد کربن منگنزی یا (فولاد فریتی) است که با توجه به مشخصات ASTM از سمت گروه مخازن تحت فشار می باشد. این نوع فولاد در کاربردهایی که نیاز به شرایط سرویس دهی در مای متوسط تا پایین دارند و یا در جاهایی که چقرمگی مورد اهمیت میباشد، به کار گرفته می شود. معروف ترین گرید صفحات فولادی همین فولاد در صنعت می باشد که در گرید های مختلف ، 60، 65 و 70 تولید می شوند. رایج ترین گرید این فولاد گرید 70 می باشد. 

کاربرد بسیار گسترده ورق A516-Gr.70 را می توان در سیستم لوله کشی صنایع هسته ای یا سیستم های مخازن تحت فشار در انواع صنایع شامل راه آهن (اجزای مخازن تحت فشار ریلی)، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، سازه های ساختمانی کشتی ها و معدن مشاهده نمود.

در ادامه این مطلب  پاسخ سوال ورق a516 چیست؟ انواع، کاربرد و مشخصات آن را به طور کامل تر پاسخ خواهیم داد.

 

آنالیز ورق a516 عناصر و جزئیات

خاصیت های مختلف مکانیکی فولادها به مقدار و نوع افزودنی های آلیاژ هایی که دارند، حساس می باشند. در ادامه به بررسی دقیق مشخصات و عناصر آلیاژی اصلی ورق A516 gr70 می پردازیم.

 

  •  Si (0.24 wt%) سیلیسیم 

سیلیسیم به منظور دی اکسید کننده و افزایش استحکام و سختی فولاد به آن افزوده می شود. برای افزایش استحکام ورق A516 gr70 محلول جامد فریت رخ خواهد داد. به همین دلیل بایستی از استفاده نسبت بسیار بالای سیلیسیم اجتناب شود. از آنجا که ورق A516 gr 70 دارای خاصیت های مطلوب و ویژه ای می باشد، قیمت آن نسبت به سایر گرید ها بیشتر است.

 

  • Mn (1.14 wt%) منگنز

دلیل اصلی افزودن منگنز به فولاد، خنثی کردن اثر خطرناک سولفور یا گوگرد می باشد. کاربرد دیگری که منگنز در فولاد دارد، فراهم کردن استحکام محلول جامد، دی اکسید کردن و بهبود قابلیت ماشین می باشد. منگنز موجب استحکام فولاد می شود و ریز دانه شدن را ارتقا می دهد. همچنین باعث افزایش خاصیت سختی پذیری در فولاد خواهد شد.

در واقع می توان گفت با افزودن منگنز می توان چقرمگی را افزایش داد. در صورتی که محققان می گویند در فلز جوشکاری مقدار زیر پودری بیشتر 1.6% باشد، تخریب سریع چقرمگی اتفاق خواهد افتاد.

 

  • C (0.22 wt%)کربن

یکی دیگر از مهم ترین عناصر آلیاژی که در ساخت فولاد استفاده می شود، کربن است. وجود کربن در فولاد باعث مستحکم تر شدن، مقاومت نسبت به سایش و توانایی سخت شدن با انجام عملیات حرارتی را افزایش خواهد داد. با این وجود استفاده زیاد از کربن مانع جوش پذیری فولاد می شود و به این ترتیب شکل پذیری و چقرمگی ضربه نسبت به فولاد را کاهش می دهد. وجود 0.1% کربن در فولاد موجب بهینه سازی چقرمگی فولاد در مخزن های تحت فشار می شود. وجود کربن بیشتر از  0.2% در فولاد های کربنی باعث می شود، میکروساختارهای سختی مانند مارتنزیت یا بینیت را ایجاد شود که به ترک هیدروژنی حساس است.

 

  • عناصر آلیاژی دیگر با مقدار کم

افزایش استحکام فولاد به طور معمول با عناصر آلیاژی بسیار پایین مانند صورت می گیرد. به طور معمول از عناصر مولیبدن، کروم و نیکل به منظور سختی پذیری در فولاد افزوده می شوند. وجود عنصر نیکل در فولاد موجب افزایش چقرمگی نیز خواهد شد.

 

انواع کاربرد و مشخصات ورق a516 

همانطور که گفته شد ورق های a516 به 4 گرید اصلی تقسیم شد. گرید 55 در ضخامت حداکثر 305 میلیمتر، گرید 60 و 65 با ضخامت 205 میلی متر و گرید 70 نیز با ضخامت 205 میلیمتر تولید و در بازار عرضه می شود. تمامی این گریدها در درصد و نوع عناصر به کار رفته در آن ها با یکدیگر متفاوت بوده و همین موضوع باعث وجود خواص منحصر بفرد در آنها می باشد.

در کنار ورق a516 ورق a283 نیز وجود دارد. در صورتی که هنوز اطلاعاتی راجع به این ورق ندارید، مقاله ورق A283 چیست؟ | معرفی انواع استاندارد و کاربردها را از دست ندهید.

 

آشنایی با خواص مکانیکی ورق a516 

خواص مکانیکی و مشخصات ورق a516 گرید 70

گرید 70 ورق A516 استحکام کششی 90-70 MPa داشته و نقطه تسلیم 38 MPa و کشیدگی 17 تا 21 درصد می باشد. این نوع ورق دارای بهترین و مطلوبترین خواص مکانیکی در میان گریدهای مختلف این فولاد می باشد. کاربرد این گرید از فولاد در دماهای کمتر از درجه حرارت محیط استفاده می باشد.

 

گرید 65 ورق های a516

این نوع از ورق های a516 نیز خواص مطلوب مکانیکی اعم از مقاومت کششی 85-65 MPa، نقطه تسلیم 35 مگاپاسکال و کشیدگی 19 تا 23 درصد را دارند. این فولاد به دلیل دارای بودن خواص مکانیکی و خوردگی مناسب به منظور ساخت و ساز و دکوراسیون استفاده می شوند.

 برای پروژه های ساخت و ساز و دکوراسیون مناسب ساخته است. همچنین ورق های گرید 60 دارای مقاومت کششی 60-80 مگاپاسکال، نقطه تسلیم 32 مگاپاسکال و کشیدگی 21 تا 25 درصدی بوده و برای کار در درجه حرارت های متوسط و پایین گزینه مطلوبی می باشد.

 

کاربرد انواع ورق a516 

 

کاربرد انواع ورق a516

 

هرکدام از ورق های a516 خواص و ویژگی های منحصر به فردی دارند. به همین دلیل دارای کاربردهای متفاوتی نیز نسبت به یکدیگر می باشند. در ادامه کاربرد ورق a516 را بررسی خواهیم کرد.

 

  • کاربرد ورق a516 گرید 70
  •  کار در دماهای پایین تر از دمای محیط استفاده 
  • مهم ترین کاربرد: استفاده در تولید قطعات خودرو، کانتینرها و لوله ساختمان 

 

  • کاربرد ورق a516 گرید 60
  •   مناسب کار در دماهای پایین و متوسط 
  •  استفاده در دیگ های بخار صنعتی و مخازن تحت فشار 
  • مصرف در بویلرها، مبدل های حرارتی و تانک های ذخیره سازی 

 

  • کاربرد ورق a156 گرید 55
  •  دارای خواص مکانیکی پایین تری نسبت به سایر گریدها می باشد
  •  استفاده در مخازن تحت فشار، صنایع گاز، نفت و پتروشیمی مورد 

 

  • کاربرد ورق a516 گرید 65
  • دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی 
  • استفاده در ساخت و ساز، دکوراسیون و مبلمان 
  • استفاده در تجهیزات شیمیایی، مبدل های حرارتی، صنایع داروسازی و کاغذسازی 

 

جمع بندی

در این مطلب به طور جامع پاسخ سوال ورق a516 چیست؟ انواع، کاربرد و مشخصات را در اختیارتان قرار دادیم. به این ترتیب با اهمیت بسیار زیاد این ورق در صنایعی هم چون نفت، گاز و پتروشیمی آشنا شدید. در هنگام خرید ورق a516 به چهار گرید مختلف، تفاوت ویژگی های مکانیکی و شیمیایی آن توجه داشته باشید.