کاربرد ورق های فولادی در ساخت قفسه های فلزی

ورق های فولادی در ساخت قفسه های فلزی

امروزه از قفسه های فلزی که در آن فولاد به کار رفته است  استفاده های بسیاری می شود. از انباری ها گرفته تا داخل فروشگاه ها و سایر فضاها. در واقع این قفسه ها دارای ویژگی ها و مزیت های بسیاری می باشد که سبب شده است قفسه های پلاستیکی و چوبی کمتر مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین استفاده اکثر افراد از قفسه های فلزی مخصوصاً قفسه های فولادی در صنایع تولیدی مختلف و همچنین محصولات سنگین وزن افزایش یافته است.

ورق های فولادی در سیستم های قفسه بندی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ همچنین ورق های فولادی پرکاربرد و مستحکم می باشد. در ادامه این مطلب از آرتاویل ساخت شما را با مزایا و معایب ورق های فولادی و انواع قفسه های فلزی آشنا خواهیم کرد.

 

آهن در ساخت قفسه های فلزی

جالب است بدانید که در سیستم های قفسه بندی معمولاً فلزات مقاوم و مستحکم مانند آلومینیوم، آهن گالوانیزه، فولاد و … استفاده می کنند. در واقع آهن خالصی که برای ساخت قفسه ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ آهن تصفیه شده است. این آهن در مقایسه با آهن معمولی از کربن کم و درجه خلوص بسیار بالایی برخوردار است. همین امر باعث شده است تا مقاومت آهن تصفیه شده در برابر پوسیدگی، شوک، نوسان، خشکی و زنگ زدگی بیشتر از آهن معمولی باشد.

آهن گالوانیزه، آهنی است که سطح آن توسط فلز روی پوشانده می شود تا در برابر پوسیدگی، خراش و خوردگی مستحکم و مقاوم می باشد؛ همچنین ایمنی لازم را برای استفاده در چارچوب قفسه بندی داشته باشد. برای ساخت توری های سیمی که در کف قفسه ها قرار می گیرد از آهن گالوانیزه، کروم و فولاد به صورت مفتولی استفاده می شود.

 

کاربرد ورق های فولادی در ساخت قفسه های فلزی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم برای ساخت قفسه های فلزی از ورق های فولادی استفاده می شود. ورق های فولادی از آلیاژی جهت ساخت قفسه به نام ورق های فولادی روغنی معروف هستند؛ همچنین ورق های فولادی از فلزاتی تشکیل شده اند که سطح آنها کاملاً مسطح تر از آهن و فلزات دیگر است. معمولاً از نورد گرم بیلت یا شمش فولادی تهیه می شود.

ورق های فولادی به دو صورت کلاف و رول در کارخانه ها تولید و عرضه می شوند. همین دو نوع ورق فولادی مزیت بسیاری نسبت به ورق های شیت و برش دارد. ورق فولادی خاصیت خمشی دارد که این یکی از بهترین ویژگی های آن محسوب می شود، همچنین بهترین گزینه برای ساخت قفسه ها در صنایع گوناگون و در اشکال مختلف می باشد.

 

در ادامه مطلب اگر نمی دانید فولاد به چه صورت ساخته می شود حتما مطلب فولاد چگونه ساخته می شود؟ را مطالعه کنید. 

 

قفسه های فلزی

 

ورق های فولادی بر اساس روش تولید به دو صورت نورد سرد و نورد گرم تقسیم بندی می شوند. ورق های روغنی، ورق های فولادی هستند که به روش نورد سرد تولید می شوند و همین امر باعث شده است که این ورق از استحکام بالا، سطح قابل قبول و کیفیت بهتری در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی برخوردار باشد.

همچنین ورق های فولادی حاصل از نورد گرم را ورق سیاه و ورق های گالوانیزه را ورق سفید می نامند. با توجه به میزان قدرت و استحکام ورق های فولادی در برابر وزن کالاها، از آن در سیستم های قفسه بندی در محیط هایی مانند سردخانه های میوه و سبزیجات، مواد غذایی، آشپزخانه های بزرگ، رستوران ها استفاده می شود.

 

مزایای فولاد در قفسه های فلزی

فولادی که در قفسه های فلزی استفاده می شود از ویژگی های ارزشمندی برخوردار است. همچنین تولید قفسه های فلزی با استفاده از فولاد باعث شده است تا مزیت های بسیاری را داشته باشد. این مزیت ها عبارتند از:

  • امکان تغییر ابعاد
  • تحمل وزن بالا
  • سهولت در تغییر شکل و خمش پذیری
  • مقاوم در برابر رطوبت، خوردگی و ضربه
  • دسترسی آسان و بدون لرزش به تمام قطعات
  • عدم ترک و شکستگی به دلیل خاصیت ارتجاعی
  • قابلیت استفاده در محیط های مرطوب و ضد زنگ بودن
  • خاصیت توزیع پذیری و اتصال ورق های فولادی به حالت های مختلف

این ویژگی ها باعث شده است تا ضریب امنیت در قفسه های فلزی فولادی نسبت به بقیه قفسه ها بالاتر برود و مورد استفاده اکثر افراد، همچنین تولید کنندگان صنایع مختلف قرار گیرد.

 

معایب فولاد در قفسه های فلزی

همانطور که این قفسه ها دارای مزیت های بسیاری بوده، دارای معایب هم می باشد. معایب فولاد در قفسه های فلزی را می توان به هزینه زیاد اقتصادی برای راه اندازی و نصب، حمل دشوار آن ها و وزن سنگین قفسه ها اشاره کرد. همچنین استفاده از قفسه های فلزی در صنعت های مختلف به منظور حمل یا نگهداری کالاهای بزرگ و سنگین میسر نیست. یکی دیگر از معایب فولاد در قفسه های فلزی خستگی آهن است. خستگی آهن زمانی اتفاق می‌ افتد که این ماده تحت تنش های نوسانی به شرایط تکراری مانند بارگذاری موجودی و بارگیری کالاها قرار گیرد و منجر به شکستن ناگهانی آن شود.

 

 ورق های فولادی

 

طبقه بندی انواع قفسه های فلزی

قفسه های فلزی را میتوان در طبقه های سردخانه ای، قفسه های فلزی انبار های راک، قفسه های راهرو، قفسه های فلزی فروشگاه و قفسه های فلزی پیچ و مهره ای تقسیم بندی کرد.

جالب است بدانید که قفسه های پیچ و مهره ای مستحکم می باشد و دمونتاژ و نصب آنها نیاز به جوشکاری ندارد. این قفسه ها گزینه مناسبی برای فضاهایی هست که قفسه بندی سریع و آسان مد نظر آنها است.

 

بهترین جنس قفسه ها کدامند؟

بهترین جنس قفس ها که در بازار از توجه خاصی برخوردار است، قفسه های چوبی، پلاستیکی و فلزی می باشد. این قفسه ها در انبار های صنعتی و نیمه صنعتی و خانگی بیشترین کاربرد را دارند. قفسه های فلزی به دلیل ویژگی ها و مزایای در بالا به آن اشاره کردیم از جمله استحکام و مقاومت آن در برابر رطوبت، خوردگی و ضربه باعث شده است تا از این طریق قفسه های مورد استفاده در صنایع محسوب شود.