کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

امروزه استفاده از محصولات فلزی افزایش یافته است. محصولات فلزی از نظر آلیاژ های به کار برده شده برای ساخت آنها، تکنولوژی ساخت، نوع کاربرد، رنگ و … متفاوت هستند. یکی از محصولات فلزی پرکاربرد در کارخانجات و صنعت های مختلف، ورق گالوانیزه است که به تازگی مورد استفاده گسترده ای قرار گرفته است. در ادامه این مطلب شما را با کاربرد ورق گالوانیزه آشنا خواهیم کرد.

 

معرفی ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه تحت تکنولوژی خاصی به نام گالوانیزاسیون تولید و به بازار عرضه می شود. در سال 1850 اولین کارخانه تولید ورق گالوانیزه در بریتانیا تاسیس شده است و بعد از آن با توجه به گسترش کاربرد و استفاده  آن در صنعت ها، در کشور های مختلف مانند ایالات متحده ساخته شد و همچنان در حال تولید است. ورق های گالوانیزه در رنگ های متنوع موجود می باشد و از آن در بسیاری از صنعت ها استفاده می شود. 

 

پوشش ورق گالوانیزه

به دلیل آنکه ورق گالوانیزاسیون را در مواد مذاب روی، غوطه ور می کنند لایه هایی از روی بر سطح آن می چسبد. همین امر باعث می‌ شود تا مقاومت آن بالا برود و میزان خوردگی و آسیب آن به حداقل برسد.

 

در ادامه اگر با ورق های گالوانیزه گرم آشناییت ندارید، پیشنهاد می کنم مطلب ورق گالوانیزه گرم چیست؟ را مطالعه کنید.

 

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم ورق گالوانیزه مورد استفاده بسیاری در صنایع مختلف قرار گرفته است. از تولید لوازم خانگی و صنایع برق و الکترونیک گرفته تا صنایع بزرگ تولید کننده تجهیزات ترافیکی، ساختمان های صنعتی، خودروسازی و … که در همه آنها از انواع ورق های گالوانیزه استفاده می شود. در زیر از جمله مهمترین کاربردهای ورق گالوانیزه را برایتان آورده ایم:

  1. استفاده در صنعت برق و الکترونیک : از ورق گالوانیزه برای تولید قطعات پوششی، انواع سیم کشی ها و … استفاده می‌ شود.
  2.  صنعت خودروسازی : در صنعت خودروسازی از ورق های گالوانیزه بیشتر برای تولید درب قطعات خودرو استفاده می شود.
  3.  صنعت ساختمان : از ورق گالوانیزه جهت ساخت ساندویچ پانل استفاده می کنند.
  4.  استفاده در لوازم خانگی : در لوازم خانگی اعم از لباسشویی، ظرفشویی، کولر و … از ورق گالوانیزه استفاده می شود.
  5. در تجهیزات ترافیکی : در واقع بیشتر گاردریل های موجود در طرح های ترافیکی با ورق گالوانیزه ساخته شده اند. 
  6. ساخت سیلو های گالوانیزه : انباری برای ذخیره تغذیه حیوانی و انسانی هستند که عموماً در دو نوع بتنی و فلزی وجود دارد. نوع فلزی سیلو ها از ورق گالوانیزه استفاده شده است.

استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت سیلو از مزایای بسیاری برخوردار است در زیر برایتان برخی از این مزایا را خواهیم گفت:

جایگزینی و تعمیر بخش های تخریب شده را آسان می کند

  • طول عمر مفید سیلو را زیاد می کند
  • هزینه ها را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد
  • جداسازی و نظافت کندوهای سیلو راحت تر است
  • امکان اضافه کردن سیستم های تهویه هوا وجود دارد
  • امکان ایجاد دوران برای کنترل زمان برقرار است

 

کاربرد ورق گالوانیزه

 

اگر فرق بین ورق گالوانیزه سرد و گرم را نمی دانید پیشنهاد می کنم مطلب تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم چیست؟ را مطالعه کنید.

 

نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

مشکل بسیاری از خریداران هنگام خرید ورق های گالوانیزه عدم توانایی در شناخت این نوع ورق است. زیرا این امکان وجود دارد که افراد سودجو ورق آهنی را به جای ورق گالوانیزه قرار دهند و با قیمت بیشتری آن را به فروش بگذارد.

بنابراین در ادامه این مطلب از آرتاویل ساخت نحوه تشخیص ورق گالوانیزه را برای شما گفته ایم تا بتوانید اصل بودن و یا نبودن آن را به راحتی تشخیص دهید.

ورق های گالوانیزه سطحی براق، شفاف و صیقلی دارد و برخلاف ورق های آهنی کدر نیستند. این ورق ها ضخامتی بین 0.6 الی 6 میلی متر دارند.

ورق های گالوانیزه در سه نوع گل ریز، بدون گل و گل درشت تولید می شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. یکی دیگر از قابلیت‌ های ورق های گالوانیزه که میتوان آن را به راحتی تشخیص داد، لیز بودن سطح این ورق ها می باشد.

 

خاصیت فرم گیری و حالت پذیری ورق های گالوانیزه

ضخامت ورق های گالوانیزه در فرم پذیری و انعطاف این محصولات بسیار تاثیر گذار است. در واقع هرچه ضخامت این ورق ها کمتر باشد، میزان انعطاف و شکل پذیری آنها بیشتر خواهد بود و برعکس ورق های گالوانیزه با ضخامت های بالا از انعطاف کمتری برخوردار هستند. مهمترین مزیت این محصول را می توان از انواع اتصالات جوشی و غیر جوشی برای تولید محصولات با ورق گالوانیزه استفاده کرد.

 

در نتیجه

همانطور که در این مطلب اشاره شد ورق های گالوانیزه تحول بزرگی در صنعت های مختلف ایجاد کرده است. تا قبل از پیدایش ورق های گالوانیزه از آهن استفاده می کردند که امکان استفاده از آهن در شرایط مرطوب امکان پذیر نبود. همچنین خیلی سریع دچار خوردگی و زنگ زدگی می شد. اما امروزه در صنایع مختلف از ورق های گالوانیزه به طور گسترده استفاده شده است و مورد توجه اکثر عموم قرار گرفته است.