جدول وزن ورق گالوانیزه به همراه فرمول و روش محاسبه

ورق گالوانیزه به همراه جدول وزن آن

محاسبه وزن ورق گالوانیزه تنها با استفاده از یک فرمول ساده می باشد و با داشتن یک سری پارامتر و فاکتورهای موجود می‌ توانید وزن ورق گالوانیزه را محاسبه کنید. در ادامه برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه جدول، به همراه فرمول و روش محاسبه برای شما قرار داده ایم.

 

محاسبه وزن ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه دارای خواص منحصر به فردی می باشد. از جمله این خواص ها سختی سطح و مقاومت در برابر خوردگی می باشد؛ همچنین امروزه در اکثر صنایع کاربرد گسترده ای دارد.

کاربرد های ورق گالوانیزه را میتوان در صنایع خودروسازی، منابع ذخیره آب، صنایع غذایی، هواپیما و ساختمانی نام برد.

ورق های گالوانیزه به دو روش پیوسته و عمومی تولید می‌شود که اکثر خطوط گالوانیزه به صورت پیوسته (حدود 83 درصد) به روش پوشش دهی حوضچه داغ روی بوده و (حدود 17 درصد) باقیمانده به صورت الکتریکی تولید می شود.

یکی از مهمترین مواردی که در هنگام خرید ورق گالوانیزه باید به آن اهمیت داشت، محاسبه وزن این ورق می باشد. به دلیل وجود کارخانجات بسیار برای تولید این محصول تفاوت وزن ورق در برندهای مختلف وجود دارد. در ادامه این مطلب از آرتاویل ساخت شما را با جدول وزن این محصول آشنا خواهیم کرد.

 

فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه

برای محاسبه دقیق وزن ورق گالوانیزه بعد از استفاده کنید :

طول ورق (متر) * عرض ورق (میلی متر) * ضخامت ورق (میلی متر) * عدد چگالی آهن / 1000

یک نکته حائز اهمیت راجب فرمول بالا وجود دارد، چگالی آهن حدود 7.86 می باشد ولی بهتر است در محاسبات ورق گالوانیزه ایرانی عدد 8 را به جای چگالی آهن در فرمول جایگذاری کنید.

این فرمول برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه تا حد زیادی دقیق می باشد. روش دوم برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه مراجعه به جدول می باشد. جدول علاوه بر وزن به شما ضخامت ورق مورد نظر را مطابق وزن با طول و عرض دلخواه نشان می دهد. همچنین قیمت ورق های فولادی در بازار با توجه به وزن آنها تعیین و مشخص می شود.

 

جدول وزن ورق گالوانیزه

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم جدول زیر بر اساس طول و عرض ضخامت این محصول در اختیار شما قرار داده شده است. شما می توانید پس از خرید ورق گالوانیزه ابعاد آن را به صورت دقیق اندازه گیری کرده و بعد از آن به جدول مراجعه کنید و از کیفیت محصول خریداری شده اطمینان یابید.

 

 جدول وزن ورق گالوانیزه

 

ضخامت ورق

ضخامت ورق از میزان ضخامت فولاد شکل می گیرد و جدول بالا نشان دهنده وزن ورق گالوانیزه بر اساس پارامتر ضخامت (T) می باشد.

 

ضخامت، عرض و وطول ورق گالوانیزه

 

عرض ورق

عرض به قسمت کوچکتر ورق گفته می‌ شود که نسبت به طول بُعد کمتری دارد. ابعاد ورق های موجود در بازار همه به صورت یکنواخت هستند و عرض آن ها معمولاً به میزان 1.25 ،1.5 و 2 متر است. این بعد از ورق در شکل با (W) نشان داده شده است.

طول ورق

پارامتر بزرگتر ورق را طول (L) آن می نامند. و نسبت به عرض اندازه آن بیشتر است. واحد طول در محاسبات به صورت متر در نظر گرفته می شود. طول ورق های موجود در بازار به میزان 6 متر می باشد.

چگالی ورق

چگالی ورق با توجه به ماده تشکیل دهنده این محصول که فولاد می باشد در محاسبات آن از جرم مخصوص 7.85 استفاده می شود.

 

چگالی ورق گالوانیزه

 

سایر روش های محاسبه وزن ورق گالوانیزه

به غیر از روشهای فرمول و جدول یک روش دیگر برای محاسبه وزن این محصول وجود دارد؛ آن هم روش محاسبه وزن ورق گالوانیزه توسط نرم افزار های مهندسی می باشد. در حقیقت نرم افزار های مهندسی دقیق تر عمل می کنند.

این نرم افزارها با دریافت ورودی های لازم است ابعاد مورد نظر ورق، در سریع ترین زمان ممکن وزن دقیق ورق را محاسبه و به شما نمایش می دهند.