معرفی انواع ورق شیروانی و بهترین سقف شیبدار ساده و مدرن

انواع ورق شیروانی و بهترین ورق شبروانی

همه ما به خوبی می دانیم که سقف جزء اصلی خانه محسوب می شود. در شمال کشور بیشتر خانه های مسکونی را با سقف های شیروانی مشاهده کرده اید. سقف های شیروانی علاوه بر لعاب خاصی که به معماری کشورمان بخشیده رنگ و زیبایی بسیاری هم دارد.

از قابلیت های سقف های شیروانی مقاوم بودن آنها در برابر برف، باران و همچنین می باشد. ورق های شیروانی را می توان با پوشش های مختلفی استفاده کرد اما محبوب ترین آن ها ورق گالوانیزه شروانی می باشد.

در ادامه این مطلب به معرفی انواع ورق شیروانی و بهترین سقف شیب دار ساده و مدرن می پردازیم.

 

انواع سقف شیروانی 

ورق های شیروانی انواع مختلفی دارد که شما می توانید بر اساس سلیقه و بودجه خود مناسب ترین نوع آن را انتخاب کنید. در ادامه مطلب از آرتاویل ساخت به 10 سقف شیروانی محبوب در کشور می پردازیم.

 

1- سقف شینگل

سقف شینگل حالتی روی هم افتاده دارد و برای پوشش دهی سقف های شیروانی مناسب می باشد. این سقف برای انواع سقف شیروانی فلزی به حساب می آید و همچنین زمانی که از لبه سقف به سمت نوک آن می رویم این شیب ها یکدیگر را هم پوشانی می کنند. شقف های شینگل در طرح‌های مختلفی اعم از مربعی، افقی، طرح های صاف و مستطیلی عرضه می شود.

سقف شینگل از محبوبیت خاصی برخوردار است. از لحاظ ماندگاری طول عمر بالایی نیز دارد و نصب سقفهای شینگل خیلی سریع و مستقیم انجام می‌ شود. سقف شینگل دو مدل قله ای و IKO دارد که این دو مدل زیر مجموعه های بسیاری دارند. از دیگر مزایای سقف شینگل ظاهری زیبا، وزن سبک، عملکردی فوق العاده و انعطاف پذیری بالایی دارد. استفاده از این ورق با ورق OSB حتما پیشنهاد می شود.

 

2- ورق OSB

یکی دیگر از سقف های شیروانی برتر ورق OSB می باشد که این ورق ها نئوپان های چوبی مهندسی شده هستند. در حقیقت با کمپرس کردن لایه های چوبی و اضافه کردن چسب به خرده چوب ها می توانید در موقعیت خاص ورق های OSB تغییرات ایجاد کنید.

 

ورق OSB

 

ورق های OSB انواع مختلفی دارد. استفاده از خرده چوب ها می تواند سطح این سقف را کاملا سخت کند. البته در حین ساخت ورق OSB شما میتوانید ضخامت سایز پنل و دیگر مشخصات این ورق را با اندازه های مناسب خودتان بسازید. مسلماً هرچه ضخامت بیشتری داشته باشد استحکام آن هم بیشتر میشود.

 

3- سقف آندولین 

سقفهای آندولین از انواع ورق شیروانی مدرن به شمار می رود و مقاومت بالایی در برابر آب دارد. در شهرهایی همانند شمال ایران که آب و هوای بارانی و برفی دارد سقف آندولین انتخاب مناسبی می باشد. این سقف از نظر قیمت نسبت به انواع دیگر سقف های شیروانی دارای قیمت مناسبی می باشد.

برای تولید سقف های آندولین بیتومن تزریق می شود. بیتومن با نام آسفالت شناخته می شود که می تواند به ماندگاری و طول عمر بالای سقف ها اضافه کند. دلیل استفاده بیشتر از سقف های آندولین برای سقف های شیروانی طول عمر حدود 20 الی 30 سال آنها می باشد.

 

4- سقف تاپ تایل

سقف تاپ تایل طرفداران زیادی را دارد. نوع پوشش این سقف از نوعی آلیاژی خاص استفاده می‌ شود که به استحکام و ماندگاری بالای آن اضافه می کند. این ویژگی با استفاده از آلیاژ گالوالوم ایجاد شده است که به عنوان روکش استفاده می‌شود و ترکیبی از سیلیکون، آلومینیوم و زینک است. این ترکیب باعث جلوگیری از زنگ زدن فولاد می شود و استحکام بالای سقف را تضمین می کند.

 

در صورتی که اطلاعی درباره ی نصب سقف شیروانی ندارید می توانید مقاله ی اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه را مطالعه کنید.

 

5- سقف تایل دکرا

سقف تایل دکرا از استحکام بالایی برخوردار است به همین دلیل در همه شرایط آب و هوایی قدرت بالایی دارد. این سقف از چند لایه تشکیل شده است که اصلی ترین آلیاژ آن گالوالوم اما بدون سیلیکون است. سقف تایل دکرا عایق می باشد به حدی که صدای برخورد قطرات باران با سقف شنیده نمی شود.

 

سقف تایل دکرا

 

6- سقف آکروتایل

سقف آکروتایل از جنس PVC می باشد که به شدت قدرتمند است. هر 2.5 سانتی متر این سقف می تواند حداقل 160 کیلوگرم را تحمل کند. در کشور ما این سقف با نام طرح سفال نام دارد و از دیگر مزایای این سقف عایق بودن، مانع شدن از عبور الکتریسیته هنگام اصابت صاعقه، امواج صوتی و حرارتی می باشد.

 

7- سقف آندوویلا

این سقف برخلاف سقف های فلزی از مواد شیمیایی تشکیل شده است و مواد کامپوزیتی به کار رفته در آندوویلا باعث شده است تا مانع از خوردگی و از بین رفتن سقف شود. این سقف همانند سقف های دیگر عایق می باشد، از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت قابل اعتماد است، وزن کمتری دارد و همین باعث شده است تا حمل و نقل و نصب آن بی دردسر انجام شود.

 

8- سقف تایل سنگریزه ای

این سقف از استحکام بالایی برخوردار است و در آن از آلیاژ گالوالوم استفاده می شود. همانطور که از نام این سقف پیدا است در آخرین لایه از این تایل ها از سنگریزه استفاده می شود. این سنگریزه ها باعث جلوگیری از گرد و غبار می شود و مدت زمان ماندگاری زیادی دارد.

 

9- سقف تایل بتنی 

این تایل ها از انواع سقف شیروانی ویلا ها می باشند و به دلیل بتنی که در آنها به کار رفته از مقاومت بالایی برخوردار هستند. با وجود انواع مختلف متریال برای ساخت پوشش سقف های شیبدار و ورق های شیروانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

10- سقف تایل سفالی 

در ساختار تایل های سفالی از خاک رس استفاده شده و شکل زیبایی را به آن داده است. این تایل ها مقاومت و طول عمر بالایی دارند. از رنگهای متنوعی همچون سبز، آبی صورتی و …  برخوردار است.

 

سقف تایل سفالی

 

انواع ورق شیروانی

ورقهای شیروانی به دو دسته فرم سفال و فرم شادولاین تقسیم می شود که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

ورق های فرم سفال شامل موارد زیر است :

  • ورق طرح سفال پرچین
  • ورق طرح سفال ژنوا
  • ورق طرح سفال پالرمو
  • ورق طرح سفال چینی

ورق های فرم شادولاین نیز شامل موارد زیر است :

  • ورق فرم ذوزنقه ای
  • ورق فرم لمبه یا دامپا
  • ورق فرم سینوسی یا کرکره