درباره ورق رنگی، انواع آن و دلایل استفاده از این محصول

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی در صنعت بر پایه ورق گالوانیزه می باشد که توسط روش خاصی به نام الکترواستاتیک یا به روش مایع، رنگ آمیزی می شود و پس از آن تولید و به بازار عرضه می گردد. جنس ورق رنگی از نوع پلیمر می باشد که مزایای زیادی را هم به این ورق اضافه کرده است.

ویژگی های ورق رنگی باعث شده است تا نسبت به سایر ورق ها اعم از ورق های گالوانیزه و ورق های فلزی متمایز باشد. ورق رنگی از مدل ها و طیف گسترده ای از رنگ برخوردار است. در ادامه این مطلب از آرتاویل ساخت شما را ورق رنگی، انواع آن و دلایل استفاده از این محصول آشنا خواهیم کرد.

 

ورق رنگی چیست؟

رنگ موجود بر ورق رنگی صرفا جهت زیبایی ورق نمی باشد بلکه دارای فواید بسیاری است. رنگی که بر روی ورق رنگی موجود است دارای یک لایه روی می باشد که همین ویژگی باعث می شود مقاومت و سختی ورق در برابر هر گونه پوسیدگی، خوردگی و ضرب بی اثر بماند.

بنابراین مهم ترین مزیت ورق های رنگی نسبت به سایر ورق ها، خواص مکانیکی و شیمیایی می باشد. در صورتی که ورق گالوانیزه در شرایط محیطی نامناسب و یا همراه با مایعات اسیدی و قلیایی باشد، حتما از ورق های رنگی استفاده می کنند. برای مثال در مناطق بارانی و شهرهای ساحلی از سقف های شیروانی استفاده می کنند. 

مواد لازم جهت جهت تناسب محیطی ورق های رنگی عبارتند از:

  • گالوالیوم
  • فولاد گالوانیزه گرم
  • ورق های گالبو
  • آلومینیوم
  • فولاد الکتروگالوانیزه

 

در ادامه اگر با نحوه نصب سقف شیروانی با ورق گالوانیزه آشنا نیستید، پیشنهاد می کنم مقاله ” نحوه اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه ” را مطالعه کنید.

 

خط تولید ورق رنگی

مراحل بسیاری را برای تولید ورق رنگی بکار می برند که در زیر از هر کدام مراحل به طور خلاصه برایتان گفته ایم:

  1. در وحله اول تمامی چربی های کلاف گالوانیزه، هر گونه نقص و ناخالصی های آن را پولیش می کنند تا سطح ورق پاکیزه شود.
  2. برای رنگ آمیزی ورق باید سطح ورق صاف و صیقلی باشد تا بتوان به راحتی عمل رنگ آمیزی را توسط غلطک روی آن پیاده سازی کرد.
  3. بعد از عمل صافکاری باید سطح ورق شستشو داده شود و سپس آن را کامل خشک کرد.
  4. برای افزایش میزان مقاومت ورق در برابر خوردگی، باید مواد شیمیایی مخصوص به آن اضافه کرد و در آخر اقدام به خشک سطح ورق کنید.
  5. در مرحله آخر، پس از اطمینان حاصل کردن از خشک بودن سطح ورق، رنگ را به آن اضافه می کنند. رنگ ها از جنس های مختلفی اعم از پلی اورتان، پلی استر و … می باشند. در آخر ورق رنگی کاملا مقاوم تولید می شود و در بازار عرضه می گردد.

 

خط تولید ورق رنگی

 

انواع ورق های رنگی

البته که تنوع و طیف وسیع رنگ های این ورق، باعث شده است تا کاربرد ورق رنگی را افزایش دهد. برخی از رنگ های ورق های رنگی با کد رال (RAL) تعیین می شوند. در زیر برایتان رنگ ها را همراه با کد رال آورده ایم:

نارنجی با کد 2003، بنفش با کد 4005، صورتی با کد 4003 کروم با کد 1015، زرد با کد های 1023 و 1028، قرمز با کد های 3000 و 3020، آبی با کد 5015، قهوه ای با کد 8004، سبز با کد 6024 و سفید  با کد 9016 می باشد.

 

کاربرد ورق های رنگی

ورق رنگی از خصوصیات و کاربرد های بسیاری برخوردار است. همچنین کاربرد های بسیاری در صنایع مختلف دارد که ساخت و ساز از مهم ترین و ملموس ترین کاربرد آن می باشد. از دیگر کاربرد ورق های رنگی را در زیر برایتان آورده ایم:

  • صنعت رایانه ای: استفاده از ورق های رنگی در بدنه کامپیوتر ها
  • صنایع برق و الکترونیک
  • صنعت فلزی لوازم آشپزخانه: بدنه یخچال و فریزرها، اجاق گاز، کابینت، آبگرمکن، انواع پارتیشن، لباسشویی و ماکروویو
  • صنعت حمل و نقل: کانتینر ها، سردخانه و اتاق ماشین ها
  • صنعت ساختمان: سقف ویلا، سقف کارخانه ها و سوله ها، ورزشگاه ها، پوشش سر درب باغ، بدنه انبار ها، سقف کاذب، نماهای دکوراتیو، سقف کارگاه ها، سقف شیروانی و دیواره کانکس ها 

 

 کاربرد ورق رنگی

 

دیگر کاربرد های ورق رنگی را می توانیم به پوشش سقف شیروانی، بدنه خودرو، ساخت تخته وایت برد، ساخت تابلو، حصار کشی کارگاهی، ساخت فلاشینگ، ساخت دستگاه های صنعتی، دیوار کشی موقت، پوشش سقف سوله، صفحات رنگی، ویترین مغازه ها، لوازم خانگی و … اشاره کنیم.

 

در ادامه اگر با ورق گالوانیزه گرم به خوبی آشناییت ندارید، پیشنهاد می کنم مطلب ” ورق گالوانیزه گرم چیست؟ ” را مطالعه کنید.

 

مزایای ورق های رنگی

ورق های رنگی بر پایه ورق گالوانیزه از مزیت های بسیاری برخوردار است. این مزیت ها را می توان به مقاومت بالا، پوشش دهی سطوح، زیبایی ظاهری و تنوع وسیع رنگی، نصب آسان و سریع، ایمن در برابر زلزله و هرگونه آسیب، وزن سبک جهت حمل و نقل، ضد حریق و ضد زنگ بودن، فرم پذیری، سازگاری ورق با فضای سبز و طبیعت، یکپارچگی و مقاومت در برابر آسیب های مکانیکی، مقاومت در برابر حرارت و گرما و … اشاره کرد. از مهم ترین مزیت ورق های رنگی، مدت زمان تغییر رنگ آن در شرایط محیطی نسبت به دیگر ورق های گالوانیزه بیشتر است.

 

قیمت ورق رنگی

قیمت ورق رنگی به دلیل وجه تمایزات بالای آن نسبت به دیگر ورق های گالوانیزه اعم از ویژگی ها، خصوصیات و کاربرد های آن از قیمت بالایی برخوردار است. 

جالب است بدانید قیمت بالای ورق رنگی، باعث نشده است تا محبوبیتش را در بین مصرف کنندگان از دست بدهد، بلکه به علت زیبایی ظاهری و مقاوم بودن آن باعث شده است در بین مصرف کنندگان و بازار محبوب باقی بماند. در زیر برایتان عواملی که بر قیمت ورق رنگی تاثیر گذار هستند را برایتان آورده ایم:

  • کیفیت سرد شدن ورق
  • کیفیت سطح ورق
  • نوع رنگ مورد استفاده
  • نوع فرایند تولید
  • ضخامت و ابعاد ورق رنگی
  • میزان درخواست بازار و نیاز مشتری
  • نرخ ارز
  • برند کارخانه سازنده
  • طول زمان عایق کاری و رنگ آمیزی
  • اندازه و طرح ورق 

 

مزایای ورق رنگی

 

در ادامه اگر از رنگ مخصوص ورق گالوانیزه با خبر نیستید، پیشنهاد می کنم حتما مطلب ” رنگ مخصوص ورق گالوانیزه ” را مطالعه کنید.

 

3 نکته طلایی پیش از خرید ورق رنگی

  1. خریداران باید به اندازه و سایز، طول و عرض ورق رنگی دقت کافی داشته باشند.
  2. خریدارانی که قصد خرید ورق رنگی بصورت کیلویی را ندارند باید حتما برای خرید ورق بصورت تکی به شرط وزن قیمت را پرداخت کنند.
  3. در صورتی که ورق را برای استفاده از بیرون خانه می خواهید حتما توجه کنید که ورق قابلیت ضد زنگ زدگی را دارا باشد.