رنگ مخصوص ورق گالوانیزه

رنگ مخصوص ورق گالوانیزه

یکی از ویژگی هایی که در زیبایی، ساخت و ساز کمک بسزایی می‌ کند استفاده از ورق های رنگی می باشد. ورق های گالوانیزه به طور کلی ظاهری براق و فلزی دارند. برای اینکه بتوانید از ورق هایی با رنگ های شاد استفاده کنید، باید محصول شما در فرایند رنگ آمیزی قرار بگیرد و سپس این پروسه را به خوبی طی کند. 

در حقیقت رنگ آمیزی ورق گالوانیزه در قیمت آن تاثیر گذار است. در این مطلب شما را با رنگ مخصوص ورق گالوانیزه و فواید آن آشنا می کنیم.

 

گالوانیزه کردن چیست؟

به عملیات و فرایندی  که بر روی سطح آهن و فولاد انجام می شود و به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی است را گالوانیزه کردن می گویند. گالوانیزه کردن دارای روش های متفاوتی می باشد که هر کدام از آنها روی قیمت کالا تاثیر گذار است. 

یکی از روش های پر استفاده گالوانیزاسیون، روش غوطه ور کردن کالا در حوض پر از مذاب است.

می توانیم بگوییم که این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است همچنین با سرعت بالا این عمل انجام می شود. 

هدف از رنگ آمیزی این ورق ها علاوه بر زیبایی ظاهری، مقاومت و استحکام آنها است. همه محصولات فلزی تمایل زیادی به ترکیب شدن با اکسیژن را دارند. این ترکیب رفته رفته باعث زنگ زدگی و از بین رفتن فولاد می شود. همین امر باعث شده است تا علاوه بر فرآیند گالوانیزه کردن با رنگ مخصوص هم آن را پوشش دهند.

در این مطلب از آرتاویل ساخت شما را با رنگ مخصوص ورق گالوانیزه بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

شیوه رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

جالب است بدانید که رنگ آمیزی ورق گالوانیزه را هر کسی نمی تواند انجام دهد؛ زیرا مراحل سختی را به دنبال دارد. دلیل سختی این رنگ آمیزی سطح صاف و صیقلی ورق گالوانیزه است. سطح صاف این ورق باعث می شود تا رنگ به درستی روی آن قرار نگیرد و به سرعت خشک نشود. 

مرحله اول رنگ آمیزی در کارخانه سازنده صورت می گیرد. در این روش فولاد داخل کوره را روی ورق گالوانیزه را با رنگ می پوشانند و ظاهری جذاب، براق و زیبا به آن می‌ دهند.

البته لازم به ذکر است که یادگیری این عمل برای شما عملاً کارایی نخواهد داشت زیرا توسط شخص قابل انجام نیست .

مرحله دوم رنگ آمیزی دستی ورق گالوانیزه می باشد.

 

 

شیوه رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

مراحل رنگ آمیزی و زیر سازی ورق گالوانیزه

برای رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه به روش دستی باید یک سری مراحل را قبل بشناسید و بعد اقدام به رنگ آمیزی آن ورق ها کنید. در زیر یک سری مراحل جهت آگاه سازی برای رنگ آمیزی ورق آورده ایم:

  1. سطح ورق های گالوانیزه را باید تمیز و چربی های موجود روی سطح آن را بگیرید.  سپس بررسی کنید که ورق شما کاملاً سالم و بدون حفره یا سوراخ باشد. برای تمیز کردن سطح ورق گالوانیزه از شوینده قوی برای مثال وایتکس استفاده کنید.
  2. بعد از شستن ورق را خشک کنید. روی سطح ورق رنگ سفیدی مانند شوره مشاهده می کنید که باید این رنگ را از طریق سنباده زدن از بین ببرید. برای این کار باید سنباده را به شکل دایره ای شکل روی تمامی سطوح بکشید تا یک دست و صاف شود و پس از آن یک پارچه خیس شده با آب گرم را روی سطح ورق بکشید تا رنگ های سمباده از بین برود.
  3. سپس باید ورق را با یک ماده اسیدی که درصد کمی از خواص اسید را دارد شستشو دهید، معمولاً از سرکه سفید استفاده می کنند. سرکه سفید را روی سطح ورق بکشید این باعث می‌شود تا سطح ورق زبر شود. بعد از 2 ساعت ورق شروع به خوردگی می کند و رنگ های اضافی آن کاملا از بین میرود. این امر برای این است که رنگ بهتر روی ورق قرار بگیرد. 
  4. در این مرحله با استفاده از فرچه یک لایه از پرایمری پایه لاتکس را روی ورق اضافه کنید. اگر می‌خواهید محصول شما در برابر خراش مقاوم باشد حتما از یک لایه پرایمر اپوکسی استفاده کنید. 
  5. بعد از زدن پرایمر باید بگذارید 2 تا 6 ساعت بگذرد تا پرایمر ها به خوبی خشک شود. اگر پرایمر ها به خوبی خشک نشده باشند مانع چسبیدن رنگ به سطح ورق می شوند. این پنج مرحله فوق برای زیر سازی ورق استفاده می شود.
  6. سپس رنگ مخصوص ورق گالوانیزه را روی سطح میریزید تا خشک شود. نحوه استفاده این رنگ بر روی سطح ورق با استفاده از قلمو، فرچه یا اسپری می باشد. بعد از گذشت 4 ساعت لایه دوم رنگ را بریزید.
  7. بعد از اتمام مراحل بالا ناظر کنترل کیفی نتیجه کار را بررسی می کند. در این نظارت مواردی از جمله مطابق با استانداردهای مربوط به رنگ آمیزی، کیفیت رنگ، میزان چسبندگی رنگ و ضخامت رنگ بر روی سطح را مورد بررسی قرار می دهند. سپس با استفاده از استاندارد DIN EN ISO 2360 ضخامت لایه رنگ آمیزی تست می‌شود.

 

گالوا کوت چیست؟

گالوا کوت نام یکی از رنگ هایی است که برای ورق گالوانیزه استفاده می شود. از جمله رنگ هایی می باشد که به پرایمر نیازی ندارد و در حقیقت وجه تمایز آن با دیگر رنگ ها در میزان چسبندگی و سختی بالایی آن است.

 از دیگر ویژگی‌های مهم گالوا کوت رنگ بدون بو، بدون حلال، با پایه آب و همراه با محیط زیست است. 

 

 ورق گالوانیزه

قیمت ورق گالوانیزه رنگی در ایران

دو فاکتور مهم در ایران که تاثیر بسزایی بر قیمت ورق گالوانیزه رنگی دارد، ارزش دلار و قیمت مواد اولیه برای ساخت ورق گالوانیزه است. هرچه قیمت دلار بیشتر یا ارزش پول ایران کمتر شود تولید کنندگان بیشتر به سمت صادرات محصولات می روند.

علاوه بر این دو فاکتور دلالان در افزایش قیمت ورق گالوانیزه بی تاثیر نیستند.

 

در نتیجه 

همانطور که در بالا مطالعه کردید ورق های گالوانیزه با رنگ، طرح، روش و کاربرد های مختلفی تولید می شوند و هر کدام کاربرد مختص خودش را دارد. شما با آگاهی کامل می توانید نسبت به خرید انواع ورق رنگی اقدام به خرید کنید.