معرفی بهترین نوع تیرآهن

معرفی بهترین نوع تیرآهن

از گذشته تا به امروز تیرآهن از مهمترین مصالح ساختمانی در ساخت و ساز می باشد. تیرآهن دارای مشخصاتی از جمله مشخصات ظاهری و فنی می باشد که اطلاع از این مشخصات شما را در امر خرید کمک می کند. در ادامه قصد داریم شما را با معرفی بهترین نوع تیرآهن آشنا کنیم.

 

مشخصات تیرآهن

تیر ها از لحاظ ظاهری شبیه به حرف H برعکس شده می باشند. به طوری که بال های تیر آهن قسمت بالا و پایین آن است و قسمتی که دو بال را به یکدیگر متصل می کند را تیغه آن می گویند. فاصله پشت به پشت بال ها را جان تیر می نامند؛ همچنین سایز تیر بر اساس طول جان مشخص می شود.

 

بررسی انواع تیرآهن

تیرآهن از انواع مختلفی برخوردار است که هر کدام بر اساس نوع طراحی، کاربرد متفاوتی دارد. اما به طور کلی سه نوع تیرآهن در بازار وجود دارد شامل تیرآهن IPE (استاندارد اروپا و ایران)، تیرآهن INP  (استاندارد چین و روسیه) و تیرآهن IPB  (بال پهن) می باشد. در ادامه این مطلب از آرتاویل ساخت شما را به معرفی انواع تیرآهن می پردازیم و هر کدام را مختصر توضیح خواهیم داد.

 

 بررسی انواع تیرآهن

 

معرفی تیرآهن IPE

تیرآهن IPE در کشور ایران از کاربرد فراوانی برخوردار است. همانطور که در بالا گفتیم این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید شده است. از مهمترین ویژگی و مشخصه این تیر ضخامت یکسان بال های آن در ابتدا و انتهای آن می باشد. همچنین طول هر بال آن نصف طول جان تیر است. نقشه های ساختمانی عموماً بر اساس تیرآهن IPE می باشد و این باعث شده است تا این تیر از محبوبیت خاصی برخوردار باشد. 

تیر آهن INP

تیر INP بر اساس استاندارد کشورهای روسیه و چین تولید می شود. از مشخصه های این تیر این است که بال ها در ابتدای این تیر نازک و در انتهای آن ضخیم هستند. 

تیرآهن IPB

این تیر به دلیل آنکه عریض و بال پهن دارد H نامیده می شود. در این تیر پهن بودن طول بال ها نسبت به تیرآهن IPE بیشتر است. بعضی مواقع شما نام این تیرها را به همراه  حروف V یا L مشاهده می کنید. علامت V که پس از نام تیر آورده می‌ شود به معنای تیر سنگین و علامت L نشان دهنده تیر سبک می باشد.

 

در ادامه اگر با انواع پروفیل های فولادی ساختمان آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنم مطلب انواع پروفیل های فولادی در ساختمان و صنعت را مطالعه کنید.

تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

تیرآهن لانه زنبوری به صورت ذوزنقه برش داده می شود و سپس آنها را به هم جوش می دهند، در نهایت شکل ظاهری این تیر مشابه لانه زنبور می شود. این تیر تحمل لنگر خمشی بیشتری دارد و همچنین از دیگر مزایای این تیر می توان به صرفه اقتصادی بالاتر، وزن سبک، عبور راحت تر لوله های برق و تاسیسات از میان آن اشاره کرد.

 

 تیرآهن لانه زنبوری

 

به دلیل ایجاد حفره در جان تیر، مقاومت برشی محصول کاهش پیدا می کند و از آن برای پر کردن این افراد از ورق های فولادی استفاده می شود. 

 

بررسی عملکرد انواع تیرآهن

تیرآهن از نظر ساخت و ساز به سه دسته کلاف، اصلی و فرعی تقسیم بندی می شود که هرکدام دارای وظیفه و عملکرد ویژه خود می باشند. در ادامه به بررسی هر کدام از این تیر ها در ساخت و ساز می پردازیم.

تیر کلاف: تیر کلاف برای منتقل کردن بار از تیر عرضی به ستون ها و دو تیر عرضی که در خرپای ستون و سقف ها قرار دارد متصل می شود. 

تیر اصلی: وظیفه تیر اصلی منتقل کردن بار از تیر فرعی به جهت ستون می باشد و در سازه به ستون متصل می شود. 

تیر فرعی: به دلیل اتصال تیر فرعی به تیر های اصلی جهت آن افقی می باشد. وظیفه ی آن انتقال بار به تیر اصلی می باشد.

 

مزایای استفاده از تیرآهن در ساختمان سازی

استفاده از تیرآهن در ساختمان سازی دارای مزایای فراوانی می باشد و بسته به نوع نیاز جهت استفاده از تیرآهن انواع مختلف آن باید مشخص و مزایا و معایب آن مورد اطلاع شما قرار گیرد.

 

  • امکان توسعه پس از اتمام سازه
  • اجرا و نصب سریع آن 
  • امکان اتصال چندین قطعه به هم
  • استفاده گسترده در ارتفاع زیاد
  • تیر ها بصورت پیش ساخته در کارخانه ها موجود می باشد

 

 مزایای تیرآهن

 

معایب تیرآهن در ساختمان سازی

 

  • احتمال خوردگی
  • تمایل به کمانش
  • تضعیف تیر در دمای بالا

 

معرفی بهترین نوع تیرآهن

تیرآهن در کشور ایران بر اساس استاندارد اروپا یا همان IPE می باشد. معمولاً تیر های وارداتی به بازار داخلی کشور ایران از هر دو استاندارد بوده و تیر های IPE وارداتی مربوط به کشور آلمان، لهستان، اسپانیا و کره می باشد.

 

در نتیجه 

تیر ها دارای انواع مختلفی می باشد و در هنگام خرید باید به مشخصه، نوع و کاربرد آنها دقت کرد. در این مطلب به معرفی بهترین نوع تیرآهن و انواع آن پرداختیم.